Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Oksanen: Jämtlands järnvägar och vägar bortprioriterade - igen

Inga pengar till Inlandsbanan. Inga pengar till tvärbanor. Och nitlott på vägarna. En del indirekta effekter som rustning mellan Ånge och Sundsvall för järnvägen tillsammans med tidigare kända förbifart Brunflo räcker inte långt.

Annons

Trafikverkets trafikplan fram till 2028 är inte något som går till historien som planen som lyfte Jämtland.

Tvärtom ger den intryck av att länet inte finns. Centerpartiets riksdagsledamot Per Åsling beskrev sin bestörtning när han läste planen på sin blogg: ”Bara gammal skåpmat” och ”Länsborna blir de stora förlorarna, när de stora miljardsatsningarna nu görs i första hand i storstadsområdena.”

Och eftersom Trafikverket tycks utgå från att fossila bränslen lever längre än vad andra tror så har mixen mellan järnväg och väg blivit 75-25. Det gör att till och med Europavägarna i Jämtland fick stryka på foten. Inga satsningar på E14 och E45, eller länsvägarna för den delen heller.

Vägverkets förslag innebär att underhållet på vägarna fortsätter att släpa efter. Och det drabbar landsbygden särskilt hårt eftersom pengarna inte räcker till att prioritera de lågtrafikerade vägarna också. Så vägar som idag lider av tjälskottsproblem kommer att få ökad risk för störningar och restriktioner.

Men det kunde ha varit värre. Tack och lov så har Trafikverket strukit gökungen höghastighetståg i södra Sverige. Då hade det varit ännu mindre pengar till underhåll.

Många år av försyndelser i underhållet gör att notan växt. Trafikplanen fram till 2029 är mer av en räntebetalning än en amortering. Infrastrukturen behöver mer pengar än de föreslagna 710 miljarderna kronor.

Det här är en ledartext av Patrik Oksanen som är tf politisk redaktör på ÖP.

Annons
Annons
Annons