Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Oksanen: Utan havets livlinor kommer svälten

Det är en ögonblicksbild av sjöfartens betydelse. En mängd färglada symboler på en webbsida. Mitt i Östersjön blir det till ett intensivt stråk, en kedja, i det just in time samhälle som vi tagit för givet.

Annons

Skärmdump från Marine Traffic, ögonblicksbild från torsdag 19:e oktober ca kl 15:30.

Ett nät av transporter ser till att ge dig ditt dagliga bröd såväl som bensin, kläder, frukt, viner och mediciner. Livets nödtorft såväl som det som vi tar för självklart att vi ska kunna handla enkelt, sju dagar i veckan från välfyllda hyllor.

Det är transportlinjer som är självklara, men som i den moderna världen kan drabbas av olika typer av säkerhetshot. Säkerhetshot som har blivit minst sagt uppenbara under veckan. Och som sätter ett hårt finger på en öm punkt. Hälften av alla mat i Sverige importeras, men vad värre är så kommer 90 procent av bränslet till transporterna från fartyg. Och utan bränslet stannar transporterna till lands, och då spelar den teoretiska siffran 50 procent självförsörjningen ingen roll. Butikernas hyllor blir tomma. Och när det egna skafferiet tömts kommer svälten.

Läs mer: När en riksdagsledamot inte klarar 72 timmar

På ett av skeppen från ögonblicksbilden, som på bilden ligger i Tallinns hamn, skrivs denna lördagskrönika. Tallinn, eller Reval som estlandssvenskarna säger har alltid levt beroende av havet. Skärgården utanför hade långt in på 1900-talet en svenskspråkig befolkning, idag är bara en spillra kvar tillsammans med några kapell som tillhör Sankt Mikaels svenska församling.

När jag tittar ut genom fönstret på den baltiska drottning som ska ta mig till Sverige avtecknar sig Eckerölinjens Finlandia mot en rodnande fond av blårosa moln.Fartyget var i veckan föremål för nyhetsrubriker. Det var ombord på Finlandia som den finländska försvarsmakten övade i onsdags, tillsammans med polis och gränsbevakningsväsendet. Hur ska man kunna ta tillbaka ett fartyg som kapats av terrorister eller ”gröna gubbar”?

Det unika var att många nautiska mil västerut så övades samma sak, bordning med helikopter och båt, på Viking Lines Rosella som till vardags går mellan Kapellskär och Mariehamn. Här behövde man även lösa uppgifter efter terrordådet, som att hantera minering och skadade. Och på Rosella var det inte bara svensk polis som övade terrorbekämpning. Sammanlagt nio länder deltog i övningen som skedde inom ramen för Atlasnätverket för EU- ländernas insatsstyrkor.

Att två övningar, där samma sak övas, sker samtidigt är ingen slump. Det är en strategisk kommunikation och en signal om att visa styrka tillsammans. Och det man övar på kan man ha en möjlighet att hantera om det blir verklighet. Hoten är gemensamma, lösningen måste vara gemensam.

Men utan hamnar har inte fartygen någonstans att lägga till, lasta eller lossa. Hamnarna är den viktigaste länken av sjövägarnas kedja.

Sveriges tredje största hamn, Gävle hamn fick rubriker genom DN:s gräv i hamnaffärerna. Hamnen är östkustens största och står för försörjningen av flygbränsle till Arlanda. Dessutom är det en hamn som pekats ut militärstrategiskt av ryske generalstabschefen Gerasimov tidigare i år. Anledningen är att det kan vara en utskeppningshamn, för den amerikanska marinkårsbrigad som har materiel placerat i ett bergrum i Trondheim, till Gotland eller Baltikum.

Läs mer: Den ryske generalen som sätter oss på kartan

Och turerna kring hamnen är generande, både för Gävles politiker och för svensk säkerhet. Att inte förra kommunalrådet Carina Blanck (S) och ledande tjänstemän tog kontakt med Säpo när ett mystiskt ryskt intresse gjorde entré 2013 får betraktas som naiv inkompetens, som moraliskt hamnar nära det som borde vara kriminell oaktsamhet och underlåtenhet.

Kustbevakningens KBV 202 passerar framför en oljetanker med den danska kusten som bakgrund utanför Ålabodarna norr om Landskrona.

Att kommunen sedan 2016, utan större säkerhetskoll eller kontakter med regeringen eller Säpo, säljer sin andel av hamnen till det turkiska bolaget Yilport, vars verksamhet för utomstående är ogenomtränglig gör att dumstruten också hamnar på Alliansstyret och framför allt på kommunalrådet Inger KällgrenSawela (M). Det skadar även bilden av en Allians som på nationell nivå vill visa att säkerhet tas på allvar.

En av de få saker som DN har fått fram om det turkiska bolaget är att man haft finansiellt samarbete med ryska banksfären VTB, som EU och USA placerat på sanktionslistan efter den olagliga annekteringen av Krim 2014.

Det här är otroligt. Det verkar vara ett nytt NordStream 2-fall, kanske till och med värre

Det borde ha varit en varningsklocka som ringt högt i stadshuset, eller som Lars Nicander, chef för centrum för asymmetriska hot- och terrorism studier på Försvarshögskolan säger till DN: ”Det här är otroligt. Det verkar vara ett nytt NordStream 2-fall, kanske till och med värre”.

Gävle hamn, tillsammans med erfarenheterna från Slite och Karlshamn sätter fingret på brister i både kommuners omvärldskunskaper och omdömen såväl som lagbrister.Ansvaret faller mellan för många stolar, och när inte anläggningarna har varit klassade som skyddsobjekt (som en följd av nedmonteringen av totalförsvaret) så har varken länsstyrelse eller Försvarsmakt fått komma med synpunkter till kommuner.

Även om det kommunala självstyret ska vara generöst och omfattande så finns det en gräns. Och den gränsen passeras när kommunens kortsiktiga egennytta går i strid med det allmännas nationella och europeiska säkerhetsintressen.

Hamnen i Slite har också satt fingret på säkerhetsfrågorna.

En utredning för ny lagstiftning pågår och ska vara klar 2019. Fram till att lagen kan vara på plats så får vi hoppas på att Gävle Hamn avskräcker andra kommuner från samma dumhet.

Det behövs också övergripande ansvar och perspektiv för att kunna möta alla de komplexa hoten med en helhetsbild. Idag försvinner allt för mycket i svenska stuprör i förvaltningarna i väntan på att Totalförsvarsplaneringen ska komma igång på allvar.

Läs mer: Resa över hav ger perspektiv på aldrig mer ensam

Litauen har delvis försökt lösa det här genom att tillsätta en ambassadör för hybridkrig. Behoven att samverka med andra länder liksom i de egna förvaltningarna är påtagliga. Finlands utrikesminister Timo Soini (Blå) meddelade i veckan att han nu tillsätter samma ambassadörspost i Finland. När följer Margot Wallström (S) och Sverige efter?

Dagens och morgondagens hot är inte lokala, enskilda och avskilda. Utmaningarna kan inte lösas enskilt. De är sammansatta och gränsöverskridande. Och uppstår det en störning på en plats drabbar det alla.

Ögonblicksbilden på fartyg i Östersjön är en påminnelse om vårt ömsesidiga beroende och att vi bara kan lösa utmaningarna tillsammans.

Detta är en ledartext av Patrik Oksanen, som skriver om säkerhets- och försvarspolitik för flera av MittMedia-koncernens liberala och centerpartistiska ledarsidor. Oksanen är till vardags politisk redaktör för Hudiksvalls Tidning (c) samt för närvarande tf politisk redaktör på ÖP.

Gösta Johanssons sång spelades in mitt under brinnande världskrig 1941, en sång om längtan efter freden som gör att havets livlinor öppnas igen.

Intresserad av Säkerhetspolitik? Missa inte Podd 72! Podden handlar om att vara redo, om kriser, katastrofer, prepping, säkerhetspolitik och informationskrig. Finns att ladda ned på iTunes och Acast.

#27 A dangerous time - with Pomerantsev & Silverman

#26 Federley om cyberhotet: "Vi är som en sittande anka som väntar på att bli skjuten"

#25 John R Schindler: "Trump has a childs understanding of American government"

#24 De finlandsfrivilligas minnesdag

#23 ÖB om pengarna, veteranerna, Aurora-17 och året som gick

#22 Målkonflikten kring resiliens - samtal med Helena Lindberg på MSB

#21 Uppsnack inför #FoFRK - totalförsvar, psykförsvar och bussresa i Polen

#20 Finland fyller 100 år i en utmanande tid

#19 Trump blir den fria världens ledare, kommer vintern nu?

#18 Missilsköld, ny ubåt och bussresa i Polen

#17 Finland´s FM Soini: "They know we will defend ourserselves like tigers and lions together"

#16 Security in the Baltic Sea region - a podcast with Edward Lucas

#15 "Lögn och förbannad dikt", samtal med försvarsministern om informationskriget

#14 Återvunnen självständighet firar 25 år och gasledningen som delar Europa

#13 kl 07:58 kom explosionen

#12 Brexitspecial 2 - Och nu då, vad hände och varför?

#11 Brexitspecial - inför omröstningen

#9 Fem år sen Fukushima, alver mot troll och dina preppingfrågor

#8 Preppa för Sportlovskyla, kulturen i säkerhetsdoktrinen & Lars Wilderäng

#7 Maskrosrötter, fredsförsök i Syrien och hur Ryssland trollar litvinenkorapporten

#6 På FoFRK del 3: "ÖB lovar försöka stoppa Bergsjös anfall, finländska myter och energiplanering för krig"

#5: Från FoFRK del 2:"Sveriges förmåga får betyg, MSB:s GD och kvällspressens utsända"

#4: Från FoFRK 1: "En Skipper, en stjärnförfattare och en civil krishantering"

#3: Medborgaransvaret i Kris, Ryssland och besök på skräckhotellet

# 2: Så fixar du strömavbrottet & kan det bli krig på Balkan?

#1: Preppa med barn och Svarta svanar

Annons
Annons
Annons