Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ordförande för riksdagens trafikutskott får inte vilseleda allmänheten

/
  • Karin Svensson Smith (MP) ordförande för riksdagens trafikutskott.

Offertskandalen i riksdagens trafikutskott är ett skolboksexempel på misslyckad krishantering.

Annons

Ledarsidan har tidigare skrivit om hur Karin Svensson-Smith (MP), ordförande i riksdagens trafikutskott skarvat med sanningen kring hemliga offerter från Kina. Därefter har Karin Svensson-Smith (MP) medverkat i en rad intervjuer för att bena ut de oklara uppgifterna kring hemliga offerter.

Läs mer: Trafikutskottets ordförande kan tvingas avgå efter krismöte i Riksdagen

Intervjuerna väcker dock fler frågor än svar.

I en intervju med TT ångrar hon att hon kallade det för en offert. I stället är dokumentet en "intresseanmälan med kostnadsförslag och genomförandeplan”.

I en intervju med TV4 säger Svensson-Smith att offerten inte finns kvar eftersom hon slängt den i pappersåtervinningen.

Slutligen i en intervju med SVT ber hon om ursäkt för att hon vilselett allmänheten och dementerar att det finns en offert.

Allmänheten får alltså en otydlig förklaring över vad som egentligen har skett.

Situationen förvärras sedan av att Ulf Kristoffersson, politisk reporter på TV4 offentliggör ett mail från järnvägsexperten Per Corshammar. I mailet framgår det tydligt att Corshammar skickat ett räkneexempel till Svensson-Smith. Räkneexemplet har sedan Svensson-Smith kallat för offert och använt som underlag i intervjun med SVT i slutet av augusti.

Nu vet vi hur det ligger till.

Anledningen till att varken trafikutskottet, Sverigeförhandlingen eller infrastrukturministern sett någon offert från China railway construction är att den aldrig funnits. Det fanns inte heller någon "intresseanmälan med kostnadsförslag och genomförandeplan" vilket Svensson-Smith skarvade det till i sin intervju med TT.

Det framgår däremot tydligt att dokumentet rör sig om ett informationsunderlag från en av landets järnvägsexperter, Per Corshammar. Dessutom finns det inget i dokumentet som tyder på att Corshammar fått Svensson-Smith att tro att det var en offert han skickade.

Varför gick då Karin Svensson-Smith ut i det uppmärksammade nyhetsinslaget i slutet av augusti och hävdade att det fanns en hemlig offert från Kina?

Varför vilseledde hon allmänheten att tro att ett kinesiskt bolag erbjöd sig att bygga den svenska höghastighetsbanan på hälften av den beräknade tiden och till en kostnad som var 25 miljarder lägre?

Om nu Karin Svensson-Smith visste att det var felaktiga uppgifter i nyhetsinslaget, varför dementerade hon då inte dessa genast efter att inslaget sändes?

Efter det inträffade kan inte Karin Svensson-Smith (MP) sitta kvar som ordförande för riksdagens trafikutskott.

Sverige kan inte ha en utskottsordförande som vilseleder allmänheten.

Nästa år ska riksdagen behandla infrastrukturpropositionen på 100 miljarder. Då måste den parlamentariskt svaga regeringen samarbeta med oppositionen ifall propositionen över huvud taget ska kunna gå igenom. Därför måste Socialdemokraterna och Miljöpartiet agera: Tillsätt en ny ordförande för trafikutskottet och återupprätta förtroendet för regeringens infrastrukturpolitik.

Annons
Annons
Annons