Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Patrik Oksanen: Statliga bolag blir nyttiga idioter när man annonserar på extremisternas filmer

När annonsörer inte tar ansvar för i vilken miljö de annonserar i kan statliga bolags pengar hamna i extremisters fickor. I Storbritannien har nu brittiska regeringen dragit tillbaka annonsering från Youtube. Patrik Oksanen skriver här om ett svenskt exempel.

Annons

Svenska spels huvudkontor i Sundbyberg.

Ett par gånger kommer annonsen från Svenska Spel upp vid filmstart. Våra spel - din upplevelse enligt reklamen från det statliga spelbolaget.

Men Youtubefilmen, som reklamfilmen ligger, på handlar om en upplevelse av minst tvivelaktig karaktär. Och om kontoinnehavaren dessutom är med i Youtubes partnerprogram innebär det att Svenska Spel bidrar med intäkter till uppladdaren.

I filmen som fått Svenska Spels reklam har en person följt uppmaningen från högerextrema nätprojektet Granskning Sverige att ringa på hos Expressens chefredaktör Thomas Mattsson och en reporter. I filmen sägs ”tänk om 10-20 pers besöker dom dagligen sju dagar i veckan”.

Uppmaningen är en direkt hämnd för att Expressen tillsammans med Eskilstuna-Kuriren granskat Granskning Sverige samt att redaktionerna sökt de inblandade för kommentarer. Vanligt journalistiskt arbete är något helt annat än att högerextremistiska aktivister med kamera försöker beskriva den fria pressen som en ”korrupt maktelit” och hetsa till ”hembesök”.

Men i aktivisternas värld likställs professionella mediers etiska regler med att göra den högerextrema revolutionens fotarbete. Och Svenska Spel är inte ensamma om reklamplaceringen. Coop, Kavli, ICA, Barncancerfonden och Folkuniversitetet har också annonser som dyker upp intill filmen.

Runt om i världen inser fler och fler de ekonomiska sambanden mellan den digitala flödesekonomin, nätjättarnas plattformar och annonsering som bidrar till finansiering av olika extremistiska rörelser (oavsett om de är höger-, vänster- eller religiösa extremister).

I Storbritannien har den brittiska regeringen nu stoppat annonsering på Youtube efter att filmer från The Home Office, BBC och Transport for London visats intill hatfilmer av olika slag.

Annonsörer vänder sig från Youtube på grund av extremistfilmer

Reklambyrånätverket Havas UK, som omsätter runt 2 miljarder kronor i Storbritannien, har också valt att lämna både Google och Youtube pågrund av risken att hamna intill extremistiskt eller antisemitiskt innehåll. Google har nu meddelat att man ska ge annonsörerna ökad kontroll över var deras innehåll hamnar för att försöka rädda annonspengarna.

Någon rörelse från varken statliga aktörer eller privata mot att reklamfinansiera nätextremism syns ännu inte i Sverige.

Samtidigt gick MSB i veckan ut och varnade för hot och trakasserier mot journalister i en ny rapport. De mest utsatta är enligt MSB chefer och ledarskribenter. Bland annat har en person knuten till Gävle Moské dömts för att ha mordhotat Gefle Dagblads chefredaktör Anna Gullberg. Filmklippet med Svenska Spel-reklamen riktade sig mot Expressens chefredaktör Thomas Mattsson.

En första åtgärd från staten vore att inrikesminister Anders Ygeman (S) tog med sig demokratiminister Alice Bah Kuhnke (MP) och gick över till näringsdepartementet för ett samtal med Mikael Damberg (S) om vilket ansvar statligt ägda bolag måste ta för att för att motverka extremismen.

Att statliga Svenska Spel annonserar på budskap som undergräver det svenska statsskicket är inte något spel eller upplevelse utan i förlängningen en högst allvarlig demokratisk överlevnadsfråga

Det är dags att Sverige slutar vara naivt.

Det gäller även statliga bolag som agerar som nyttiga idioter.

Detta är en ledartext av Patrik Oksanen, som skriver om säkerhets- och försvarspolitik för flera av MittMedia-koncernens liberala och centerpartistiska ledarsidor. Oksanen är till vardags politisk redaktör för Hudiksvalls Tidning (c).

Patrik Oksanen

Uppdatering - så har svarar några av annonsörerna på ledaren på sina Facebooksidor:

Svenska Spel:

Vi är medvetna om problemet och för samtal med såväl Youtube som Google kring frågan. Fram till dess att vi kan säkerställa vilka miljöer som vår kampanj visas i, så har vi nu valt att helt plocka ner våra reklamfilmer. Självklart vill inte vi på Svenska Spel att vår reklam ska gynna extremistiska krafter.

Vi gör en översyn av vår annonsering och diskuterar frågan med Google och Youtube. Precis som du noterar i din ledare, så är det positivt att Google nu tycks ta dessa frågor på större allvar.

Jerker Nilsson/kommunikatör Svenska Spel

ICA:

Har lovat att återkomma.

Intresserad av informationskrig? Missa inte Podd 72! Podden handlar om att vara redo, om kriser, katastrofer, prepping, säkerhetspolitik och informationskrig. Finns att ladda ned på iTunes och Acast.

#23 ÖB om pengarna, veteranerna, Aurora-17 och året som gick

#22 Målkonflikten kring resiliens - samtal med Helena Lindberg på MSB

#21 Uppsnack inför #FoFRK - totalförsvar, psykförsvar och bussresa i Polen

#20 Finland fyller 100 år i en utmanande tid

#19 Trump blir den fria världens ledare, kommer vintern nu?

#18 Missilsköld, ny ubåt och bussresa i Polen

#17 Finland´s FM Soini: "They know we will defend ourserselves like tigers and lions together"

#16 Security in the Baltic Sea region - a podcast with Edward Lucas

#15 "Lögn och förbannad dikt", samtal med försvarsministern om informationskriget

#14 Återvunnen självständighet firar 25 år och gasledningen som delar Europa

#13 kl 07:58 kom explosionen

#12 Brexitspecial 2 - Och nu då, vad hände och varför?

#11 Brexitspecial - inför omröstningen

#9 Fem år sen Fukushima, alver mot troll och dina preppingfrågor

#8 Preppa för Sportlovskyla, kulturen i säkerhetsdoktrinen & Lars Wilderäng

#7 Maskrosrötter, fredsförsök i Syrien och hur Ryssland trollar litvinenkorapporten

#6 På FoFRK del 3: "ÖB lovar försöka stoppa Bergsjös anfall, finländska myter och energiplanering för krig"

#5: Från FoFRK del 2:"Sveriges förmåga får betyg, MSB:s GD och kvällspressens utsända"

#4: Från FoFRK 1: "En Skipper, en stjärnförfattare och en civil krishantering"

#3: Medborgaransvaret i Kris, Ryssland och besök på skräckhotellet

# 2: Så fixar du strömavbrottet & kan det bli krig på Balkan?

#1: Preppa med barn och Svarta svanar

Annons
Annons
Annons