Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Petter Bergner: Bussgods borde ha fått en andra chans

Annons

Bussgods går i graven. Det beslutade ett oenigt regionfullmäktige under tisdagskvällen. Beslutet är djupt beklagligt och drabbade medborgare har all rätt att känna sig svikna av de politiker som låter detta ske.

Bussgods läggs ned.

Läs även: Beslut i kväll: Bussgods läggs ner

Lokala mathantverkare och andra landsbygdsföretagare, som är beroende av den transportlösning som Bussgods erbjuder, kommer hädanefter att få klara sig bäst de vill, och hur det ska gå återstår att se. Vissa kanske tappar kunder, eller möjligheten att erbjuda den service som efterfrågas. Andra kanske tappar anställda, eller bara lusten att kämpa vidare. Eldsjälar som varje dag bidrar till sin bygds överlevnad borde inte behandlas på detta vis.

Alla inser att ekonomin är extremt pressad, men att svika det regionala utvecklingsansvaret har också sitt pris. Det kommer Socialdemokraterna, Moderaterna och den flisa av Sverigedemokraterna som backade upp majoritetens linje, nu att bli varse.

Läs även: Rädda Bussgods och skona småföretagen

Svekdebatten kommer att bli hård, men två Härjedalsmoderater kan sträcka på sig lite extra. Genom att stödja Centerpartiets förslag om att Bussgods ska drivas och utvecklas vidare tills eventuella nya driftsformer har hunnit utredas, bröt M-politikerna Margareta Gladh och Pontus Nissblad mot den egna partilinjen för att i stället följa sitt samvete. Sådana "illojala" tilltag kan alltid straffa sig i partipolitiska sammanhang, men Gladh och Nissblad sover förmodligen gott om natten.

Att nedläggningsbeslutet fattades trots att kreativa entreprenörer har presenterat ett förslag som syftar till att rädda kvar bussgodsverksamheten, ger en särskilt bitter eftersmak. Här har Samling Näringsliv tänkt ut en möjlig utväg, men den politiska ledningen smäller bryskt igen dörren.

Läs även: Samling Näringsliv ger förslag till att rädda Bussgods – vill skapa en mer innovativ produkt

Den modell som Samling Näringsliv har i åtanke, och som bland annat handlar om att låta godsflöden förstärka busstrafiken samtidigt som befintliga speditörer bidrar med de godsvolymer som krävs, borde åtminstone ha övervägts och utforskats. Kanske skulle det visa sig att idén om ett fruktbart samspel mellan forskning, näringsliv och det offentliga inte är så lätt att realisera, men det vet vi inte i dag. Och på grund av majoritetens hetsiga avvecklingsiver får vi kanske inte reda på det heller.

Frågan är så illa skött att man storknar. Bussgodsverksamheten är viktig och den hade förtjänat ett annat öde.

Annons
Annons
Annons