Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Petter Bergner: Låt Östersunds kommun salta vägarna när det behövs

Annons

Den luriga vintern, med dess återkommande perioder av blixthalka, har inneburit en prövning för gatuenheten vid Östersunds kommun. Som P4 Jämtland rapporterar har kostnaderna för sandning skenat i höjden, eftersom mängden utspridd sand nära nog har fördubblats. Omkring 7 000 ton grus sprids ut under en normal vinter, men hittills har 13 000 ton fördelats ut över gatorna.

Blixthalkan är förrädisk. Regnet fryser ovanpå och runt grus- och sandkornen.

Nackdelen med sandning som metod för halkbekämpning är att den inte fungerar i alla lägen. Sand kan smälta ned i isen, eller täckas över av regn som fryser till is, och genast är halkan tillbaka. Vid underkylt regn kan saltning behöva övervägas menar nu gatuenhetens chef, Tore Åberg, som dock poängterar att saltfrågan är politisk.

Läs också: Direktören kärleksbombade snösvängen

Att ansvarig chef uttalar sig på detta försiktiga vis säger något om hur infekterad frågan om vägsaltet är. Tjänstemännen vill uppenbarligen inte fatta ett känsligt saltbeslut, som riskerar att möta folkligt motstånd, utan att först veta att de har politiken med på tåget.

Om gatuchefen nu anser att det krävs ett politiskt beslut för att möjliggöra saltning, bör politiken se till att det handlingsutrymme som krävs nu skapas. Ingen är betjänt av att det saltas i tid och otid, men några sådana planer tycks inte finnas.

Och om kommunpolitikerna mot förmodan skulle oroa sig för överutnyttjande, går det alltid att styra och begränsa användandet på ett klokt sätt. Det borde räcka om bussgator samt prioriterade gång- och cykelvägar saltas, och halkbekämpningsmetoden i fråga bör givetvis endast tillgripas när väderläget gör den försvarbar och nödvändig.

Allt talar för att problem av det slag som Östersund upplevde denna vinter kan bli ett återkommande bekymmer, som det gäller att kunna hantera. Det är orimligt om extrema halksituationer ska bli dåligt avhjälpta bara för att vissa älskar att kritisera vägsaltet. Ibland måste de självutnämnda experterna faktiskt ta ett steg tillbaka.

Annons
Annons
Annons