Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Regeringen offrar Skåne på samma sätt som Norrland

+
Läs senare
/
Ledare

Regeringen är beredd att offra Skåne och hela Öresundsregionens öppenhet. Precis på samma manér som Norra Sverige offras till förmån för centralisering blir nu södra landsändan av Sverige offer. Men medborgarna visar motstånd.

Dagens regering väljer att bara följa trender. De är inte är en kraft för hela landets väl. Trots att de har en roll med andra premisser än företag och näringsliv som följer marknadens rörelser så väljer man den lätta vägen. Att offra livskvalitet, frihet och makt i landsändor långt från Stockholm och Rosenbad visar sig vara enkelt. Motreaktionen Öresundsrevolutionen har på något juldygn samlat över 11 000 medlemmar på Facebook och beskriver:

– Det är inte Stockholm det är fel på. Det är maktens bild av att Stockholm är hela landets norm som är galen.

Läs mer: Ledare: Vi måste vara stallet som tar emot Maria

C-politikerna Mats Genberg, Niels Paarup-Petersen och politiskt obundne Richard Stjernfeldt fick nog och beskriver initiativet Öresundsrevolutionen:

– Om man spottar på en sten blir den våt. Om man pinkar på en sydsvensk blir han eller hon förbannad. Dit har vi kommit nu.

Det Öresundsrevolutionen reagerat på är bland annat detta: Den snabba hanteringen av lagförslaget om ID-kontroller forcerades fram till beslut. Lagförslaget lades fram till förhandling med övriga partier med premissen "take it or leave it". Regeringen valde att lägga fram två förslagspaket till övriga partier: id-kontroller (med snabbspår till beslut) och övriga migrationsåtgärder. Detta är deras snilleblixt: Den universala lösningen på flyktingströmmen är att plugga igen kommunala trafikmedel och med det stoppa pendlingsmöjligheterna för Öresundsregionen. Varje dag går 31 100 enkelresor över Öresundsbron. 17 200 av dessa görs av 8600 pendlare som reser med Öresundståget över bron (siffror från helåret 2014). Över Öresund och mellan Helsingborg och Helsingör pendlade sammanlagt 15 200 personer under förra året, 93 procent av dessa bor i Skåne och jobbar på Själland. Utöver arbetspendlare utgör stora passagerargrupper svenska resenärer som nyttjar Kastrups flygplats.

Läs mer: Stopp för tåg Köpenhamn-Malmö

På måndagen meddelade DSB hur kontrollerna ska gå till vid Kastrups flygplats. 34 passager ska byggas upp. Från och med måndag 4 januari 2016 måste alla passagerare som reser mot Sverige byta tåg på Kastrup. Där ska de kliva av sitt tåg, kunna uppvisa pass eller giltig id-handling för att sedan kliva på ett nytt tåg för färd mot Sverige. Om inga giltiga id-handlingar finns får man inte resa vidare mot Malmö. DSB meddelar i samband med klargörandet om id-kontrollerna att om kravet fortsätter längre än en månad höjer man biljettpriserna.Skånetrafiken har beräknat att id-kontrollerna kommer innebära en extra kostnad för bolaget på cirka 15 miljoner kronor - 9 miljoner för intäktsbortfall och 6 miljoner för bevakning. Skånetrafiken räknar med att de tappar mellan 10 och 30 procent av resenärerna efter id-kontrollernas införande. Trafikbolaget förutspår också att om kontrollerna varar längre än en månad slutar folk att pendlar och söker jobb i hemlandet i stället.

Trots avrådan från Lagrådet och SJ. Trots protester. Trots att Kastrup är viktigare för Öresundsmedborgare än Arlanda. Trots att Öresundstågen är tunnelbanan för skåningar. Trots allt detta införs id-kontroller på måndag.

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons
Detta är en annons