Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sänkt fordonsskatt bra för landsbygdsbilisten

Annons

Vilken blir kompensationen för den höjda dieselskatten? Frågan ställdes i gårdagens ledare med anledning av regeringens energi- och klimatproposition som i valda delar är en kalldusch för lantbruket. Och det där att tunga lastbilar ska slippa fordonsskatten som plåster på såren till åkerinäringen, hjälper inte mycket. Den skatten är inte hög i dagsläget.

Ändå är det privatbilisternas oro som får störst genomslag.

Höjd koldioxidskatt är effektivt, menar de. Men landsbygdsbilister borde kompenseras med sänkt fordonsskatt på 2 000 kronor per år och bil samt erbjudas ett etanolkonverteringsstöd på 10 000 kronor per bil.Verktygen tar hänsyn till att landsbygdsbor generellt har äldre bilar, köper färre nya miljöbilar och sammanlagt lägger störst andel av hushållskassan på transport.

Men det förvånar att två viktiga aspekter glömts bort i konverteringsförslaget. Framtiden ligger inte i etanolen. Andra alternativ kommer att dominera, innan den svenska etanolproduktionen nått någon mognadsfas.

Teoretisk analys i all ära: En enklare empirisk studie visar på otillräckligt med tankställen och ändå färre etanolpumpar i exempelvis Jämtlands län.

Konstruktivt tänkt av ekonomen Jenny von Bahr, men hur kan den som sägs ha lyssnat till landsbygden ändå ha missat det här med mackproblematiken?

Annons
Annons