Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Öva dig morgonpigg

/

Väckarklockan ringer – och för somliga börjar mardrömmen just här. Många är morgontrötta och genomlever ett mindre helvete på morgonen.

Annons

Självklart så måste kroppen vara utvilad för att känslan av att vara morgonpigg, eller i alla fall mindre trött, skall infinna sig – men för vissa räcker inte det. Kanske framförallt inte under nordens mörka höst- och vintermånader.

– För majoritet beror morgontrötthet på att man själv knuffat klockan fel, säger Torbjörn Åkerstedt, professor vid stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet och Karolinska institutet.

Men biologiska faktorer spelar också in. Det finns en normal variation i all biologi. Som i det här fallet innebär att en del personer är tröttare på morgonen än andra, och en del är ovanligt pigga på morgonen. De flesta ligger dock någonstans mitt i mellan. Och det går att öva sig på att bli morgonpiggare.

– Genom att gå upp två timmar tidigare ett par dagar i rad och exponera sig för kraftigt ljus kan man förändra sin sömnfas, säger Torbjörn Åkerstedt.
Men sen måste man också se till att bibehålla sin nya dygnsrytm – annars är det bara att börja om igen.

Väckarklockar med inbyggt ljus fungerar, men inte för att kroppens klocka ställs om.
– Det ljuset är alldeles för svagt. Däremot så stör ljuset sömnen under den period det är igång och på så sätt sover man ytligare och det känns alltså lättare att stiga upp, säger Torbjörn Åkerstedt.

Enligt Torbjörn Åkerstedt finns det inga direkt magiska trick att ta till för att lättare ta sig ur sängen, utan det är ljuset som styr människan biologiska klocka. Ljuset är det man kan använda för att manipulera vakenheten och sömn med. Mycket ljus på morgonen och lite på kvällen. På så vis berättar man för kroppen vad klockan är och den kan ställa in sig på att sova när det är lämpligt att sova.

Vid fyra-femtiden på morgonen är det som svårast för de allra flesta att kliva upp. Det beror på att människan ofta sover som djupast vid den tiden. Väcks vi vid en sån tidpunkt kan det kännas otroligt trögt att ta sig upp ur sängen oavsett om man är utvilad eller ej.

Annons
Annons
Annons