Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Se till att vinna kampen mot klockan

/

Tidsbrist är den nya folksjukdom­en och vi är många som jagar ­timmar, minuter och sekunder. Men det går faktiskt att sluta springa ifatt klockan. Tidscoachen lär dig att planera, prioritera och ta kontroll över din tid.

Annons

Har du ett påfrestande jobb, en fullbokad kalender och ett kök fullt av smutsig disk? Många önskar att dygnet hade fler timmar och stressen kryper sig på när man inte hinner med.

– Det som gör oss mest stressade är känslan av att inte ha kontroll. Ju större behov av kontroll man har, desto lättare är det att hamna i stress, säger Chris Edman, coach och författare till boken Planera dig fri.

kampen mot klockan måste man våga ta ansvar för var tiden blir av och lära sig att vara disciplinerad så att man faktiskt gör det man ska när man bestämt att man ska göra det. Men det kräver övning, menar Chris Edman.

– Precis som man tränar upp sin fysiska kondition kan man träna sitt sätt att se tid, hantera förväntningar och skapa överblick.

ta kontroll över din arbetstid får du mer fritid och mindre oro. Främst handlar det om att få en överblick över vad du gör och när du gör det, nyckelorden är att organisera och planera. Om du har en kontorsplats, se till att ha bra förvaring och tydliga system för mappar, både på datorn och fysiskt. Och det allra viktigaste - få bort ”det här ska jag göra sen”-högen.

– Bestäm exakt när du ska göra varje sak. Det kan kännas lite obehagligt eftersom det innebär att ta ansvar för att det verkligen blir gjort i stället för att skjuta upp det, men du tjänar på det, säger Chris Edman.

För att vinna tid har hon ännu ett knep, att sätta av en stund för oförutsedda händelser.

– Själv avsätter jag ungefär två timmar om dagen till saker som jag inte kan styra. Då behöver jag inte ta mig tid att planera om så fort det händer något. Det betyder också att man kan ta tag i problem direkt för att det finns utrymme och saker tar mindre tid sammanlagt.

närmar sig sitt slut, ta fem eller tio minuter till att skriva en lista på vad du ska göra i morgon. Genom att veta när du går hem hur nästa dag ser ut kan du slappna av på kvällen.

– För mig är det fullständigt ovärderligt att känna att morgondagen är under kontroll. Jag bestämmer över min dag, ingen annan, säger Chris Edman.

Om hon gärna ger generella råd när det gäller att hantera arbetstiden tycker Chris Edman däremot att fritiden behöver styras mer av vilken personlighet man har. Det finns alltid saker som kan prioriteras bort, men bara du kan avgöra vilka.

– Fundera på hur just du fungerar, vad är viktigt för dig? Försök skilja på dina egna och andras förväntningar.

Planera dina arbetsdagar i förväg.

Uppskatta hur lång tid varje enskild uppgift tar.

Bestäm en tidpunkt för när du ska göra dina olika uppgifter.

Planera in tid för oförutsedda händelser.

Planera din morgondag innan du går hem för kvällen.

Prioritera utifrån vad du känner är viktigast.

Planera in vila.

Annons
Annons