Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hånade Sverige för snabbmatssponsor – nu skriver norska skidlandslaget på läskedrycksdeal

Norge reagerade hårdast när svenska skidlandslaget skrev avtal med snabbmatsjätten McDonalds.
Sett till det är deras nya sponsor uppseendeväckande – läskedrycksjätten Coca-Cola.
– Man ska aldrig kasta sten i glashus, säger längdchefen Johan Sares till Expressen.

Annons

Skidåkare är förknippade med hälsosam mat och havregrynsgröt sedan Gunde Svans tid, men senaste åren har vi sett våra svenska längdstjärnor i McDonalds-reklamer.

När sponsoravtalet med McDonalds skrevs gick norska skidförbundet till verbal attack mot Sverige.

Kommersiella ledaren Bernt Halvard Olderskog gjorde klart attNorge – oavsett hur mycket McDonalds erbjöd – aldrig skulle få sponsra Norge.

– Det handlar om vilka signaler man vill skicka ut till folket. Och det företaget står för något som inte harmoniserar med sundhet. Vilket har dokumenterats många gånger, sa han till Expressen.

Sett utifrån det går det att fundera över hur väl den sågningen harmoniserar med den nya norska sponsorn – läskedrycksjätten Coca-Cola.

– Jag vill inte diskutera det här med dig. Jag beklagar, säger Olderskog till Expressen.

Svenske längdchefen Johan Sares ser inte avtalet som överraskande, med tanke på att både McDonalds och Coca-Cola bidrar med stora summor till idrotten varje år. Han påpekar också för tidningen att norska skidförbundet då bad om ursäkt, men...

– Man ska aldrig ska kasta sten i glashus.

Läs också:

Så kan OS och VM förändras: Slopa klassiska sprinten – och bygg hopp i banorna

Så maxar Charlotte Kalla OS-uppladdningen: "Kommer bli några tidiga morgnar"

Ny astmaskandal i Norge: "Det här är bekymmersamt"

Annons
Annons
Annons