Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Res dig upp och må bättre

/

Förr om åren, när vi gick upp i ottan och mjölkade korna, slog höet och promenerade långväga till skolan, då var vardagsmotion något självklart.

Annons

I dag tillbringar många av oss de flesta av dygnets vakna timmar framför datorn och vardagsmotionen har blivit en raritet. Stillasittandet har blivit ett sådant hot mot folkhälsan, att forskarna nu menar att det är lika viktigt att röra sig i vardagen som att träna 30 minuter per dag, som Folkhälsoinstitutet rekommenderar.

Elin Ekblom Bak är doktorand på Karolinska sjukhuset och Gymnastik- och idrottshögskolan i Stockholm. Hon har specialiserat sig just på stillasittandets effekter på människan:

– Visst är det bra att träna intensivt en halvtimme varje dag. Men om man sitter framför en dator, kör bil fram och tillbaka till jobbet och hamnar i soffan framför tv:n resten av sin vakna tid, då räcker inte den där halvtimmen i löpspåret, säger hon.

Det gäller att både motionera med lite högre intensitet och få in vardagsmotion i sitt liv.

En fördel med att minska stillasittandet är inte bara att energiförbränningen ökar. Studier har också visat att man blir bättre på att reglera aptit och hunger. Allt detta gör det lättare att hålla vikten.

En annan vinst är att de stora muskelgrupperna hålls igång. Det sätter igång utsöndringen av en grupp hälsofrämjande ämnen, så kallade myokiner.

– De är livsviktiga för många av kroppens funktioner, vilket är en ganska ny upptäckt. Bland annat minskar inlagringen av det farliga viscerala fettet, det som samlas kring de inre organen.

Annons
Annons
Annons