Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

SM-veckan: Patrik Sandell om flytten till USA, sonen och det hårda jobbet: "Jag älskar det här livet"

+
Läs senare
/

2006 vann han junior-VM i rally. Sedan dess har det runnit mycket vatten under broarna för Patrik Sandell. Han har blivit pappa och flyttat till USA, och nu är han på hemmaplan för att försöka erövra ett SM-guld.

– Det är jätteroligt. Jag har tittat lite på den här serien som startade i fjol i samband med SM-veckan. Jag tyckte det verkade bra och det passade bra in i mitt schema, jag kör ju i USA från april till november och jag är hemma på vintern, så då passade det så bra att få in lite extra körträning. Och jag är ju uppvuxen med att köra på is så det ska bli skitkul att göra det, säger Patrik Sandell, som är på plats i Piteå för att köra SM-rally.

Vi träffas i ett stort tält på Motorcross-stadion utanför Piteå, ett stenkast från havsbadet. För den ovane är det högljutt och avgaserna river i lungorna. Det verkar inte bekomma jämten, som har en lång rad rally-meriter i karriären. Sedan 2013 verkar han för det mesta i USA, men är hemma under vinterhalvåret. Mellan april och november kör han Super Car på andra sidan Atlanten.

Vad tror du att du har för chanser på SM?

– Oftast är ju problemet, särskilt med rallycross på vintern, att om du inte tar starten så hamnar du i snörök för du ligger bara en meter bakom nästa bil. Starten kommer vara otroligt viktig och starten är ganska svår, för på de här bilarna har du ingen effekt eller all effekt. Eftersom de inte har någon turbo får du all effekt på de höga varven. Så du kan inte smyga iväg utan du måste vara väldigt finkänslig när du flyger iväg. Det är den största grejen så om jag bara fixar starten tror jag det kommer att gå bra.

Vad är den största skillnaden mot att köra här och i USA?

– I vanliga fall kör jag i klassen Super Car. Det är bilar med 600 hästkrafter så det är dubbelt så mycket effekt som i de här bilarna. Det här är ju enhetsklass, så alla bilarna är precis likadana. De är jättefina att köra men lite omställning är det.

– I USA kör vi bara på grus och asfalt och där är ju allt mycket större. Men rallycrossen växer och håller verkligen på att bli något jättestort. Den här nya satsningen, RallyX On Ice, kommer att bli jättestor. Så det känns jättekul att vara med på. Det här är första deltävlingen i den serien.

Serien RallyX on Ice startar med tävlingarna på SM i Piteå och körs därefter i Sälen, Trysil och Åre.

Starten vid SM i Piteå blev dock inte den Sandell hade hoppats på. Efter ett mycket bra kval, med en seger och två andraplatser, låg han trea och på finalplats i semin halvvägs då han drev ut i utgången av en kurva och körde fast i snön. Elfteplats blev resultatet.

I stället var det hans två teamkamrater i Oldsbergs som toppade i SM med Sebastian Eriksson som etta före Kevin Eriksson.

När RallyX on Ice-serien är över bär det av till USA igen för Patrik Sandell.

– Första tävlingen i USA är i slutet på maj. Vi åker väl över någon gång i slutet på april kanske, vi ska köra lite tester och sådant innan.

Varför valde du att flytta över till USA?

– Jag har kört rally i jättemånga år, alltså ute i skogen med en kartläsare, runt om i världen. Men så fick jag en chans att köra i USA med det här teamet för tre år sedan. Då tyckte jag att det passade för det passade och jag hade tittat åt det hållet. Rallycross började bli så otroligt stort i USA. Och nu har jag fastnat för det.

– Jag trivs bra där. Jag får det bästa av två världar. Jag tar med mig Linnea och åker dit på sommaren och sedan är jag hemma här på vintern.

Mellan tävlingarna blir det mycket fysträning, event och intervjuer för media, och att försöka hitta det där lilla extra som ska ge framskjutna positioner.

– Det är så tajt i mästerskapet där borta så att i tidskval på topp sex kan det skilja en och en halv tiondel. Så kan man hitta en tiondel i en kurva på en bana så är det skillnaden mellan vinst och förlust. Så vi försöker alltid jobba mycket med teamet mellan tävlingarna för att se om man kan göra någonting – flytta vikterna, man kan justera stötdämparna lite.

Vad gör du när du inte tävlar?

– När jag är ledig tränar jag och så har jag fastnat för olika vattensporter som surfing, wakeboard, mycket båt och så.

Han är född och uppvuxen i Östersund och föräldrarna bor kvar där. Han har också en son på fem år som delar tiden mellan att vara med Patrik och mamman.

Hur känns det att vara i den situationen som förälder?

– Han hänger med mig några veckor på sommaren och så kommer jag hem ett tag och på vintern har jag och hans mamma honom varannan vecka. Men hon brukar komma över med honom någon vecka på sommaren så det funkar jättebra.

– Han vet ju inget annat. Det har ju varit så här sedan dag ett. Jag har ju rest 150-200 dagar varje år sedan han föddes så det är nog tuffare för mig än för honom. Och det blir ju tuffare ju äldre han blir. Men jag älskar ju det här livet så då får man prova pussla så mycket det går.

Vad var det som lockade dig till motorsporten?

– Det handlar ju på något sätt om att kontrollera det okontrollerbara. Det går så fort och man ligger på gränsen av vad naturlagarna klarar av. Om man kör perfekt ligger man precis på den procenten eller kanske lite över. Det andra är att det egentligen inte finns någon i hela världen som har råd att hålla på med motorsport, men det är så många som gör det ändå och det tror jag också är fascinerande.

– Man ligger precis på gränsen. Det blir en adrenalinkick, så det är jättehäftigt.

Och det kostar mycket att ligga på topp, särskilt i en sport med relativt lite vinstpengar.

– För en säsong i USA kostar det ungefär tio miljoner per år för att bara driva runt min bil, utan att jag har en enda krona. Det är mekaniker, däck och bränslen, det kostar tio miljoner per år. Men det är lite pengar i sammanhanget. Ta rally-VM eller Formel 1, då kostar det flera hundra miljoner. Det är helt galet. Det är egentligen ingen som har de pengarna att leka för men på något sätt lyckas de pengarna komma fram genom sponsorer.

Det är en sport med små marginaler och även om känslan inför just SM-tävlingarna och den efterkommande serien är bra är det mycket som kan hända på vägen mot finalen.

– Det är två saker som avgör: det ena är reaktionstiden och det vet jag att jag är bra på, men sen är det också känslan att komma iväg. Det är ju så i rallycross - jag har haft många helger då jag har klarat allting, ända fram till finalen och så är jag längst fram och tar starten och så knuffas jag av banan i första kurvan – så är den helgen över.

Vad krävs för att nå toppen i den här sporten?

– Tålmodiga sponsorer. Resan är så lång. Du måste hålla på så länge. Sen visst, ska du ha en viss del talang. Men om du tar sporter som är liknande, som slalom, super G, storslalom eller störtlopp, eller rally och racing – det handlar om att hitta rätt linjer. Om de får en stoppsladd tappar de också tid. Så det finns nog rätt många atleter i världen som skulle kunna byta plats för det är samma grej. Så om man vill bli duktig på motorsport då skulle jag rekommendera att man satsar på typ störtlopp och super g, tills man är runt 25 så man lär sig där. För det kostar inte lika mycket pengar, sen börjar man köra bil. Det är en billigare väg en den jag gick.

Hur ser förutsättningarna ut i Jämtland för att nå toppen?

– Det går ju, men det krävs en vilja av stål och att man lägger allt annat åt sidan från det att man är 16, tills man är gammal. Det går att få ihop sponsorer, som jag gjorde, då började vi med små lokala sponsorer som var på alla tävlingar hemma i Jämtland och så började vi köra lite större tävlingar i Sverige och junior-SM och SM. Där någonstans, när man väl börjar köra SM, kan man börja hitta större sponsorer i Jämtland som har sin marknad utanför Jämtland. Och så får man bygga det steg för steg.

– När jag lekte jag rallyproffs på dagarna, jobbade på McDonalds på kvällarna och körde taxi på nätterna för att bara få det att gå ihop. Jag började när jag var 16 på McDonalds. När jag var 18 började jag köra taxi och höll på så tills jag var 25. Och så jagade jag sponsorer tills folk inte svarade i telefonen längre. Det är ett jäkla hästjobb men jag är glad att jag gjorde det.

– Men om min grabb säger att han vill köra rally då får han dra ihop pengarna själv.

Vad är din målsättning den här säsongen förutom att vinna RallyX On Ice?

– Jag ska försöka vinna mästerskapet i USA sen. Jag tror att jag har en bättre chans till det än någonsin. Vi lärde oss väldigt mycket i fjol så min plan är att det här är mitt år. Men jag kanske sitter i snövallen i första åket imorgon, då får vi göra en ny plan.

Se också: Följ med Patrik Sandell bakom ratten - om du törs!

Läs också: Jämte proffs i stor tv-sport i USA: "Fått möjlighet till ett härligt liv"

Annons
Annons
Annons