Annons

Annons

Annons

Åre

Därför blev Tusenmetersliften en livsfarlig anläggning

Kombinationen ålderdomlig lift och riskabla rutiner gjorde Tusenmetersliften till en livsfarlig anläggning.

I januari 2011 brakade ett flera tusen kilo tungt vändhjul i backen framför ögonen på chockade skidåkare vid den så kallade Tusenmetersliften i Åre.

Lyckligtvis var det dåligt väder och lite folk i backarna. Ingen kom till skada.

Arbetsmiljöverket har utrett vad som hände. Deras rapport kommer att ligga till grund för polisutredningen. I rapporten får Skistar skarp kritik.

Olyckan inträffade när liftpersonalen höll på att sträcka draglinan medan liften var i gång. I och med det utsatte de både sig själva och besökare för livsfara, menar verkets utredare.

– Det är ett brott mot lagar och regler på området, säger arbetsmiljöinspektören Kerstin Flood, som utrett olyckan.

Hon anser att Skistar brutit mot arbetsmiljölagen där det står att "maskiner ... ska brukas så att betryggande säkerhet ges mot ... olycksfall".

Annons

Annons

Även i liftanläggningarnas, Slao:s, egen handbok står det att liften ska stoppas, strömmen slås av och en skylt med texten "Arbete pågår" sättas upp innan draglinan sträcks.

Men Lennart Clarin på inspektionsföretaget Inspecta, som ska kontrollera att liftbolagen följer lagar och standarder, håller inte med. Han anser att det handlar om riskbedömningar från fall till fall. Lagen ger utrymme för olika tolkningar och Slao:s handbok är inte tvingande.

– Den är bara en rekommendation. Slao är ju en intresseorganisation.

Han tror att de flesta skidanläggningar som utför underhåll av det här slaget gör det när liften är avstängd. Men det finns inget som tvingar dem att göra det.

– Det tar en himla tid, uppemot två timmar att sträcka en draglina, säger han.

Är det därför det görs när liften är i gång. För att inte störa driften?

– Förmodligen, säger han.

Anders Aspholm, säkerhetsansvarig på Skistar, berättar att man har bytt ut de delar av Tusenmetersliften som gick sönder vid haveriet. Men det finns inga planer på att byta ut hela liften.

Anders Aspholm vill inte uttala sig om vilka säkerhetsrutiner de har. Men han försäkrar att de numera alltid stannar liften när de sträcker draglinan.

Tusenmetersliften var 36 år gammal när olyckan inträffade. Den har renoverats i omgångar. Bland annat har den försetts med en vinsch som var godkänd på den tiden den monterades, men som inte uppfyller dagens säkerhetskrav.

Annons

En kärvande broms på vinschen tros ha bidragit till att olycksförloppet gick så snabbt. Från det att ett stift på en handvev bröts av, tog det bara sekunder innan vändhjulet brakade i marken.

Annons

Arbetsmiljöverket skriver i sin anmälan till åklagaren att bromsen inte hade blivit infettad på 13 år.

– Det var den information vi hade då. Sedan dess har det kommit nya uppgifter, säger Kerstin Flood.

De nya uppgifterna säger att Skistar testade bromsen så sent som 2010 och att den då fungerade bra. Man har också hittat fett som tyder på att bromsen var insmord.

Däremot skriver Inspecta i sin rapport att fettet i bromsen antagligen kärvade på grund av kylan. Det skulle alltså tyda på att liften, i det skick den var i då, inte klarade det hårda klimatet på Åreskutan.

Enligt Lennart Clarin testas bromsarna regelbundet, men bara på sommaren när liften är stängd.

– Och då är det ju varmt och andra förhållanden.

För att veta om Skistar har slarvat med underhållet av den kärvande vinschbromsen skulle utredarna behöva läsa handboken där tillverkarens instruktioner finns. Problemet är att det inte finns någon handbok. Ingen vet vem som tillverkat vinschen.

– Det finns ingen tillverkningsskylt kvar som visar vem som har byggt den, säger Lennart Clarin.

Tusenmetersliften var 36 år gammal när olyckan inträffade för snart två år sedan. Lyckligtvis var det dåligt väder och lite folk i backarna, så ingen kom till skada.

Anders Aspholm, säkerhetsansvarig på Skistar.


Tord Andersson

tord.andersson@op.se

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan