Annons

Annons

Annons

Annons

Östersund

Världens enda J 32 B "Lansen"

När den är klar är det den enda som finns kvar i sitt slag i världen. På flyg och lottamuseet är det stationerat. – Just det här planet har jag flugit i, säger Anders Falk, som har jobbat på Flygflottilj 4 (F4) i 32 år.

Här känner sig Anders falk hemma, för när han var på F4 så satt han i just den här stolen många gånger.

Annons

Den 27 september 1997 återbördades flygplanet som i folkmun kallas Lansen till Frösön, det kom tillbaka till Jämtland för att ingå i flyg och lottamuseets samlingar i Grytan.

Planet var innan vid målflygdivisionen på Malmens flygplats (F3) som är en militär flygplats belägen vid Malmslätt i Linköping. Flygplanet byggdes om under 1990-talet till ett störflygplan.

Redan efter de första åren av återleveransen uppkom funderingar om att återuppbygga planet till sitt ursprungliga skick. Under årens gång och främst i samband med att planet byggdes om till störflygplan, från att ha varit ett stridsflygplan hade kabinen byggts om kraftigt.

Mycket utrustning och instrument hade bytts ut mot modernare teknik. Även kabinen och en del exteriört hade genomgått stora förändringar. Det fanns alltså en hel del att göra om man ville ha planet i originalskick.

Annons

Annons

– Tyvärr får man inte bygga om deponerat material hur som helst och tillstånd måste inhämtas, berättar Anders Falk, som är huvudansvarig för projektet. Svenska staten äger fortfarande planet.

Hösten 2012 var alla papper klara och delar av den saknade utrustningen spårad. Då kunde återställningsarbetet starta upp. Arbete har återgivits i form av en projektdagbok på F4 Kamratförenings hemsida, där kan man läsa om arbetet till projektet är avslutat.

Motor och manövreringssystem är intakta och i princip skulle vi kunna starta upp planet och flyga iväg. Det flögs ju till Frösön och sedan dess har vi endast tömt bort allt bränsle och hydraulolja.

Just det här planet, Saab J 32B är unikt, det är det enda kvarvarande i världen. Det finns några, Saab J 32E runt om i västvärlden men resten är skrotade, tillägger Anders Falk.

Jetmotorn utvecklar ungefär 46 000 newtonmeter med efterbrännkammaren. Vad det blir i hästkrafter är svårt att räkna ut eftersom på flygplan använder man sig av dragkraft, mätning av axeleffekt är då meningslöst.

Det är ett tidsödande jobb att se till att alla skruvar kommer på rätt plats. Runt planet står det lådor med delar som väntar på att komma till rätta. De har även kommit över vapenbalkar som raketer och andra vapenattrapper ska sitta på.

– Vi har rensat bort all krafs man tryckt in i planet och ersatt det med dess originaldelar. Resan har kommit i november månad ungefär till hälften och vi hoppas att planet ska vara klart om ett år ungefär, säger Anders Falk.

Annons

Kulan under planet som de flesta tror att det är en bomb är en extra bränsletank. räckvidden med maximalt bränsle var 1 000 kilometer och en topphastighet på 1 125 kilometer i timmen. Det satt fyra stycken kanoner i stridversionen och en av dessa kanoner finns att beskåda på sidan om planet.

Annons

– Vi hoppas att flygplansentusiaster från hela världen ska komma hit och titta på planet när vi är färdiga, säger Göran Olsson som en gång i tiden mekade med just det här planet på F4.

Fakta

Saab 32 Lansen

Tillverkningsår 1955–1960

A 32A, Attackversion med allväderskapacitet. 287 exemplar byggdes.

J 32B, Jaktversion med allväderskapacitet. 118 exemplar byggdes.

S 32C, Spaningsversion utvecklad ur A 32A. 45 exemplar byggdes.

J 32D, 6 stycken J 32B modifierades till målbogserare.

J 32E, 14 stycken J 32B modifierades för elektronisk krigföring.

För att få ner farten på detta plan fälldes små klaffar ut på sidan.

Hjälmen som Anders Falk håller upp var den som satt på hans huvud när han förr var ute och flög med detta plan.

Den tilltänkta piloten som ska få äran att alltid få sitta i världens enda J 32 B, visar Göran Olsson upp.

Här känner sig Anders falk hemma, för när han var på F4 så satt han i just den här stolen många gånger.

Annons

För att få ner farten på detta plan fälldes små klaffar ut på sidan.

En motor på 46 000 newtonmeter gjorde det möjligt att få upp "Lansen" i luften.

Annons

Det är fortfarande mycket prylar som ska skruvas i flyplanet som ska vara klart om ungefär ett år.

Anders Falk och Göran Olsson


Olof Sjödin

olof.sjodin@op.se

Annons

Annons

Till toppen av sidan