År 2012 fanns 329 541 skogsägare och Skogsägareföreningarna hade vid utgången av år 2013 mer än 111 000 medlemmar med en sammanlagd areal om drygt 6 miljoner hektar enligt Skogsstyrelsen.
I Sverige har fyrhjulingen blivit en leksak i mångas ögon men i själva verket är det ett arbetsredskap för många skogsägare. Tillbehören är många och man kan koppla på eller montera exempelvis vagnar, lastflak, snöblad och vinschar. För den som har jordbruksfastighet är fyrhjulingen ett bra sätt att ta sig fram över markerna både vid arbete på åker och i skog.
– Många skogsägare drar sig för att åka ut i skogen och ta reda på träd som blåst omkull för de tror att det enda sättet att få hem virket är med snöskoter eller en fullstor skogsmaskin. Och en skogsmaskin kostar stora pengar. Man låter helt enkelt stockarna ligga kvar i skogen, säger Lars Zackrisson, Yamaha Motor Skandinavien.
Annons
Annons
Fyrhjulingen är ett allt vanligare fordon, både i trafiken och som arbetsredskap. Utbudet varierar från små modeller för juniorförarna till riktiga arbetshästar som står pall för både tung last och besvärlig terräng.
– Små skogsägare kan tjäna på att köpa sig en fyrhjuling med rätt tillbehör. En investering som är avdragsgill i företaget, men många vet inte om fördelarna, säger Lars Zackrisson.
En timmervagn med boogie är gjord för tuffa tag och för att användas professionellt. Många smarta lösningar och idéer från dem som arbetar med vagnen dagligen gör att den är till stor hjälp i skog och mark – vare sig du lastar tungt eller lätt. En stark fyrhjulsdriven ATV med broms på alla hjulen och differentialspärr gör att man slipper olyckor när man drar hem flera ton virke.
– Det finns många olika märken på marknaden och smaken är olika men i det stora hela ska man skaffa sig en maskin som är byggd för arbete i skogen och inte en leksak som många tror att fyrhjulingen är, säger Lars Zackrisson.
Olycksstatistiken för fordonstypen har ökat de senaste åren. Det gäller därför att lära sig körteknik med skotersittställning och trafikregler ordentligt innan man ger sig ut på vägar och i naturen. Terrängkörning inte är tillåtet i Sverige, förutom med vissa undantag vad gäller just jord- och skogsbruk.
Mer skoter & motor:
Annons
Annons
Dieselbilens framtid ser mörk ut – så här många såldes i Sverige ifjol
Bilens lampor viktiga i höstmörkret
Förslag om körkort för fyrhjuling
De åkte 110 mil på sina snöskotrar i väglöst land
Se skoterprofilens galna friåkning med snöskoter i klabbföre
Tävling: Skicka in en bild på din skoter
Se skoterprofilens galna friåkning med snöskoter i klabbföre
Inbäddat innehåll
Annons

Lars Zackrisson från Yamaha Motor Skandinavien jobbar med en fyrhjuling på en skogsfastighet strax utanför Östersund.
Olof Sjödin
063-16 17 73
olof.sjodin@mittmedia.se