Politikens riktiga mörkermän har flyttat fram positionerna, men tack och lov möter de fortfarande motstånd och ibland kommer det understöd från oväntat håll.

Nazistiska Nordiska motståndsrörelsen är ett hot att ta på allvar.
Bild: Ulf Palm/TT
Annons
Det tyska logistikföretaget Nordfrost har drivit och vunnit en tvist om den nazistiska och Almedalen-aktuella Nordiska motståndsrörelsens (NMR) varumärke Nordfront. Nordfrost ansåg att varumärket Nordfront, som är registrerat på en frontfigur inom NMR i Dalarna, går att förväxla med det internationellt registrerade Nordfrost, och Patent- och registreringsverket delade den bedömningen.
Annons
Läs även: NMR förlorade varumärkeskamp – får inte dela ut reklam under namnet Nordfront
"Sammantaget föreligger en hög grad av fonetisk och visuell likhet mellan märkesorden NORDFROST och NORDFRONT. Att lydelsen FROST kan ge en annan association än FRONT inte tillräckligt för att förta den likhet som finns mellan märkena", skriver Patent- och registreringsverket i beslutet. Varumärket Nordfront upphävs nu delvis och nazisterna får i fortsättningen inte använda sig av Nordfront i marknadsföringssammanhang.
Bakslaget för nazisterna är välkommet, även om de konkreta hinder som utslaget reser knappast kommer att vara oöverstigliga. Hotet från nazismen består och det måste bemötas.
Mörkermän ska hållas kort oavsett hur långt ner i avgrunden de befinner sig och oavsett vad de själva väljer att kalla sig. Distans är allt de förtjänar. Det lär oss historien.
Petter Bergner
petter.bergner@mittmedia.se