Läs mer: Viltolyckor uppges vara största orsaken till tågkaoset – nu kräver Norrtåg mer viltstängsel
Förutom problematiken med viltolyckor har vi berättat att trafikproblemen de senaste månaderna ökat gradvis med att tågen inte kunnat repareras tillräckligt snabbt när de gått sönder till följd av stora problem för Norrtågs entreprenör Tågkompaniet i hela sitt verksamhetsområde, framförallt i Norrland. Företaget har tvingats beställa över 1 300 bussar som ersättning för tåg som inte gick i januari.
Annons
Annons
Samtidigt skriver vd Maria Höglund att störningsinformationen många gånger har brustit i kvalité och framförhållning och så även utförandet av ersättningstrafiken. Detta till följd av den stora anhopningen av störningar, vilket har ställt höga krav på servicecenter och lett till långa svarstider.
Norrtåg poängterar i nyhetsbrevet att fungerande information alltid är viktigt för resenärens möjlighet att planera sin resa och att det är Tågkompaniet som operatör som har ansvaret för att informera resenären och anordna ersättningstrafik.
"Tågkompaniet äger relationen med resenären och har påbörjat ett förbättringsarbete med målet att kvalitetssäkra störningsinformationen till och kommunikationen med resenären."
Vidare skriver Norrtåg att tågkaoset beror på flera olika orsaker.
"Under januari månad har Norrtåg vid ett flertal tillfällen drabbats av problem med infrastrukturen. Dels i form av strömlösa spår, frusna växlar, signalanläggningar ur funktion och dels i form av avstängda banor i samband med större snöoväder och brister i snöröjningen", skriver vd Maria Höglander.
Annons

Foto: Peter Garpefjäll / Norrtåg Maria Höglander, VD Norrtåg.
Annons
Man pekar också ut avstängda banor i samband med större snöoväder och brister i snöröjningen som ett problem under vintern samt flera skador på fordonskaross, drivhjul och bromssystem, som enligt Norrtåg är skador som kan kopplas till viltolyckor, hjulskador och fastfrusna bromsar.
För att få bukt på problemen har Norrtåg nu startat en grundläggande analys av vinterns störningar och deras effekt på trafiken. Hittills har man kommit fram till följande förbättringsarbeten:
* Infrastrukturens begränsningar i form av vilt på spåren och bristande kapacitet i snöröjningen ska minska.
* Tillsammans med Tågkompaniet kommer Norrtåg AB att analysera förutsättningarna för att trafiken ska blir mer robust.
* Information och kommunikation till resenären kvalitetssäkras.
* Ny front och ytterligare vinteranpassning.
* Säkerställa kapacitet och effektivitet i underhållsinfrastrukturen.
* Norrtåg AB utreder möjligheten att förstärka fordonsflottan.
"Vi är många som är inblandade i tågtrafiken. Norrtåg AB som beställare och upphandlare, Tågkompaniet som driver trafiken, underhåller tågen och har relationen med resenärerna samt Trafikverket som är ansvarig för infrastruktur och snöröjning. Vi bär alla ansvar för att trafiken ska fungera. Vi är nu, tillsammans med övriga parter, inne i ett omfattande analysarbete och åtgärdsprogram som successivt kommer att genomföras" skriver vd Maria Höglander.
På grund av den här vinterns stora störningar kan det enligt Norrtåg bli tal om ytterligare kompensation för resenärer. Läs mer om resenärers rättigheter vid störning här.