Läs också: Lokal satsning för att locka lärare till Jämtland uppmärksammas nationellt
De områden som Skolinspektionen bedömde att barn- och fritidsprogrammet vid Jämtlands gymnasium behövde utveckla handlade framförallt om att rektorn behövde se över både det ämnesövergripande och organisatoriska samarbetet mellan lärare i gymnasiegemensamma ämnen och lärare i yrkesämnen.
Annons
Annons
Det handlade också om att rektorn behövde se till att handledare vid Arbetsplatsförlagt lärande (APL) får kunskap om sitt uppdrag genom att exempelvis erbjudas handledarutbildning.
I april i år redovisade Jämtlands gymnasium vilka åtgärder som vidtagits och vilka effekter åtgärderna haft i verksamheten. Det handlade bland annat om att en lärare i arbetslaget för barn- och fritidsprogrammet har särskilt ansvar för att främja samarbetet mellan lärargrupperna samt att ett programråd har upprättats för att bistå i utvecklingen av skolans handledarutbildning, samt att ett antal handledare genomfört handledarutbildning.
Skolinspektionen bedömer att Jämtlands Gymnasieförbund vidtagit tillräckliga åtgärder och kvalitetsgranskningen avslutas.