Annons

Annons

Annons

Jämtlands län

INSÄNDARE: Replik: Så tänker Länstrafiken kring bussturerna mellan Östersund och Svenstavik

Bild: Stefan Nolervik, Skribent och krönikör på ÖP

Annons

Replik på "Behövs det 13 turer mellan Östersund och Svenstavik?" (28 september)

Svaret blir omfattande då kollektivtrafiken är ett komplext system som kräver sin förklaring.

1. Om nu 163 startar från Svenstavik i stället för Åsarna går det ju ändå dubbla turer till stan. En förkortning av sträckan på cirka 15 kilometer, spelar det någon roll för Länstrafikens ekonomi?

Som vi beskriver nedan finns behovet av dubbla turer. Genom att förkorta linjen så att den utgår från Svenstavik i stället för Åsarna, sparar Länstrafiken cirka 7 500 kilometer per år vilket i pengar betyder 100 000–150 000 kronor.

Annons

Annons

2. Vilken målgrupp har behov av buss Svenstavik–Östersund klockan 12.20? Buss 46 är sällan sprängfylld och går fortfarande parallellt.

Enligt vår resandestatistik har vi under perioden 1 januari–30 september i snitt 49 resenärer som åker sträckan Svenstavik-Östersund vid tidpunkten, majoriteten av resenärerna finns ombord på linje 46 som har 38 sittplatser, vilket gör att den ofta blir fullsatt och därför fungerar linje 163 som extrabuss.

3. Finns det verkligen behov av 13 turer Svenstavik–Östersund dagligen? Riktigt tätt mellan turerna ibland! Bra, men kostsam service för ett fåtal.

Ja, det finns behov av 13 turer, detta med anledning av arbets- och skolpendling, resor till och från sjukhuset, länsöverskridande resor och linjer med koppling till/från tåg. Nedan har vi redovisat alla turerna Svenstavik-Östersund och vilken resenärskategori som i huvudsak nyttjar trafiken vid de olika avgångarna.

Linje 163 05:15-06:25 – arbetspendlarlinje, trafikerar Hackås och E 45

Linje 161 05:40-06:50 – arbetspendlarlinje, trafikerar Orrviken

Linje 163 06:30-07:40 – arbetspendlarlinje och gymnasieelever, trafikerar Hackås och E45

Linje 46 08:20 - 09:20 – startar i Sveg (möjlighet för boende i Härjedalen att bland annat ta sig till sjukhus), trafikerar E 45. Elever till skolorna i Åsarna och Svenstavik.

Linje 164 08:25 – 09:30 – startar i Funäsdalen (möjlighet för boende i västra Härjedalen att bland annat ta sig till sjukhus), trafikerar Hackås och E 45. Elever till skolorna i Åsarna och Svenstavik.

Annons

Linje 46 12:20 – 13:20 – startar i Mora, möjliggör resor Mora-Östersund och trafikerar platser där inte Inlandsbanan trafikerar.

Linje 163 12:20-13:30 – med anledning av att linje 46 ofta har många resenärer och är fullsatt fungerar linje 163 vid tidpunkten som extrabuss och trafikerar Hackås.

Annons

Linje 161 14:20 – 15:30 – linjetrafik för skolbarn trafikerar Hackås-Orrviken-Östersund

Linje 163 15:45- 17:00 – linjetrafik för skolbarn trafikerar Hackås-Fåker

Linje 163 16:15 – 17:20 – arbets- och skolpendling.

Linje 163 17:10 - 18:20 – arbetspendling.

Linje 46 18:20 – 19:20 - startar i Mora, möjliggör resor Mora-Östersund trafikerar platser där inte Inlandsbanan trafikerar.

Linje 164 19:30 – 20:35 - startar i Funäsdalen, viss form av turisttrafik, Funäsdalen-Östersund, koppling till nattåg mot Stockholm.

4. Bussar i motsatt riktning går också tätt, ”bara ”ett tiotal, men ändå.

Nedan har vi redovisat alla turerna Östersund-Svenstavik och vilken resenärskategori som i huvudsak nyttjar trafiken vid de olika avgångarna.

Linje 163 06:30-07:35 – arbetspendling trafikerar Fåker-Hackås, E 45

Linje 46 07:00-08:00 – arbetspendling och länsöverskridande resor, startar i Östersund och slutar i Mora, trafikerar E 45

Linje 163 06:55 - 08:15 – skolpendling, Hackås och Svenstaviks skola, trafikerar Fåker-Hackås

Linje 164 08:20-09:15 – koppling från nattåg för resenärer Stockholm-Funäsdalen, trafikerar E 45

Linje 46 12:20 – 13:20 – resenärer från sjukhuset och söderut, startar i Östersund slutar i Mora, trafikerar E 45

Annons

Linje 161 13:00 – 14:15 – skolpendling, trafikerar Orrviken-Hackås

Linje 163 13:35-14:40 – skolpendling, resenärer från sjukhuset, trafikerar Fåker-Hackås, E 45

Linje 163 14:20 – 15:25 – skolpendling, resenärer från sjukhuset, trafikerar Fåker-Hackås, E 45

Linje 161 15:20 – 16:35 – skolpendling, resenärer från sjukhuset, trafikerar Orrviken-Hackås

Linje 164 16:00 – 17:00 – arbetspendling, skolpendling, linjen slutar i Funäsdalen, trafikerar E 45

Linje 163 16:20-17:25 – arbetspendling, skolpendling, trafikerar E 45

Annons

Linje 46 17:15 – 18:10 – arbetspendling, resenärer från sjukhuset, koppling från linje 142 (Strömsund)

Linje 161 17:30-18:40 – arbetspendling trafikerar Orrviken- Hackås,

Linje 163 22:10 – 23:15 – arbetspendling från sjukhuset, fritidsaktiviteter, trafikerar Hackås E 45

Det är bra att känna till att bussen går enligt ett omlopp med ett antal olika bussturer att utföra. Efter avslutad busstur ska bussen ta sig tillbaka till utgångspunkten eller till nästkommande tur i omloppet, en sådan tur kallas för tomtur.

Länstrafiken Jämtland har valt att linjelägga tomturer, vilket gör att turerna finns med i vår tidtabell och i sökresultat i vår reseplanerare, och gör att det blir möjligt för resenärer att åka med den avgången, istället för att bussen ska gå tom.

Det kan finnas avgångar där resandet inte är stort och då är det oftast med anledning av ovanstående.

5. De som betalar (kommuner, region?), begär de någonsin in statistik över antalet resande olika linjer och olika tidpunkter?

Det hålls årligen möten där resandestatistik presenteras och eventuella trafikförändringar, baserade på statistiken eller annan påverkan, diskuteras.

Stina Pihlström, marknadsansvarig Länstrafiken i Jämtlands län AB

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan