Annons

Annons

Annons

Annons

Jämtlands län

Debatt
Debatt: Bromsa inte utvecklingen genom att vi med långa avstånd måste köra långsammare!

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Bild: TT

Annons

En tidigare i regionen anställd utvecklingsstrateg, Ulf von Sydow, har synpunkter på länets politiker när de protesterar mot ytterligare sänkta fartgränser i länet.

Debatt: Varför säger politiker nej till sänkta hastigheter när de bestämt att växtgasutsläppen ska minska? (1 mars)

von Sydow kopplar ihop detta med ambitionen att minska koldioxidutsläppen i länet. Vi får vara glada över att han nu är en f d utvecklingsstrateg och inte kan påverka regionens framtid. Behöver förresten regionen en sådan över huvud taget? Kanske bättre att spara in på sjukvårdspersonal.

Annons

Annons

Nu är det ju så att vi som bor i inre Norrland har ett antal nackdelar kopplade till vårt geografiska läge. Bland annat måste vi kunna köra bil och avstånden är ofta långa.

När en väg i likhet med E 14 och E 45 har tillräckligt hög trafikintensitet, så klassas den av Trafikverket att den ska vara mötesfri – väg med mitträcke eller motorväg. Så sker i södra Sverige frekvent.

Men eftersom Trafikverket avsätter pengar till länet som om det bara var länsinnevånarna som körde, så blir det väldigt små anslag. När Trafikverket däremot klassar en väg, räknas även alla andra som kör efter vägen, och då anses den trafikfarlig i nuvarande skick.

För inte så många år sedan var hastighetsgränsen 110 kilometer i timmen längs nästan hela E 14 mellan Östersund och Sundsvall. Olyckorna var oftast färre där än på många av våra 90-vägar.

Trafikverket måste bestämma sig. Antingen kräver trafiksäkerheten att det är mitträcke längs de sträckor som nu har 100 km/tim som hastighetsgräns – bygg då detta. Eller också är vi så få som kör så att det går bra att köra i 100 ändå.

Länets utveckling ska inte bromsas av att vi som har långa avstånd måste köra betydligt långsammare än i övriga Sverige.

Och till klimativrarna vill jag påpeka, att just det faktum att vi är så få i detta skogslän, innebär att all vår skog och övrig natur tar upp mycket mer koldioxid än vi släpper ut. Det är inte Jämtland som bidrar till planetens förfall. Självfallet innebär det att vi kan kräva att ha minst samma utvecklingsmöjligheter som övriga landet.

Om politikerna tycker att det är nödvändigt att människorna i storstäderna ska kunna åka tåg i 300 km/tim, borde man också inse att möjligheten att förflytta sig med bil, där alternativ saknas, inte ska backa 70 år tillbaka i tiden.

Sten Bredberg, utvecklingsförespråkare

Annons

Annons

Till toppen av sidan