Läser i ÖP att chefredaktör Hans Lindeberg och stora rika Bonnier News, där de bägge tidningarna ÖP och LT ingår, är orolig för sjunkande annonsintäkter på grund av coronakrisen. De är beredda att ta till samma räddningsplanka som mängder av andra företag, att korttidspermittera.
Annons
Det verkar vara smittsamt, oavsett vilka företag det än är, att utnyttja alla statliga medel som finns att tillgå. Är verkligen den likvida betalningsförmågan så låg hos svenska företag redan efter en kris på några dagar, så att man skriker efter statliga stödåtgärder?
Annons
Är det inte ett förhastat beslut att korttidspermittera journalister och riskera en sämre bevakning av lokala nyheter samma dag som staten tillskjuter ett stödpaket på 200 miljoner och tre månaders sänkta arbetsgivaravgifter för att stödja lokaltidningarna? Men det är alldeles för litet stöd enligt deras egen organisation!
ÖP-prenumerant i 52 år!
---
Svar direkt från ÖP:s chefredaktör:
Sjunkande annonsintäkter har ÖP och andra svenska medier mött under många år, men coronakrisen är ingen vanlig kris som vi har sett tidigare. I min krönika förklarar jag att korttidspermittering inte är något enkelt beslut.
ÖP:s lokala nyheter lockar allt fler betalande prenumeranter, men det är ändå nödvändigt med snabba åtgärder både för att möta minskade annonsintäkter nu och den djupa lågkonjunktur som många befarar kommer.
Hans Lindeberg, chefredaktör och ansvarig utgivare ÖP