Julen står för dörren men ändå inte. När vi nu förväntas arbeta hemifrån, avstå shopping och undvika kontakt påverkar detta många mindre företag i Jämtland-Härjedalen. Butiker och köpcentrum gapar tomma, julmarknader ställs in och julbord bokas av. Till och med Coca-Colas glada lastbilsjingel som varje år tar upp kampen med julmusten har tystnat. Drygt hälften av företagen har upplevt minskad omsättning och en fjärdedel har ansökt om någon typ av stöd.
Nu behövs en färdplan för att ta Sverige ur krisen - en färdplan för att hjälpa beslutsfattare att bygga Sverige och Jämtland-Härjedalen bättre. Sveriges små och medelstora företag skapar fyra av fem jobb. Vi kan och vill ge politiken en hjälpande hand.
Annons
Ett första steg är att anpassa stöden efter företagen, inte tvärtom. Krisstöden behöver förenklas och förlängas. Sänkta arbetsgivar- och egenavgifter är ett kraftfullt verktyg som ska återinföras vid ekonomisk nedgång.
Annons
Krisen är inte över. Det duger inte att rädda någon som drunknar halva vägen in till land. Förlängningen av omställningsstödet är välkommet men inte tillräckligt. Kraven måste minskas och varje månad ska vara en egen ansökningsperiod.
Att stödet till enskilda firmor kom till slut är bra, men hur stödet är utformat är minst lika viktigt som att det finns. Det viktigaste nu är att se till att stöden betalas ut till företagen som är mitt uppe i en allvarlig kris. Det är en sak att anslå pengar, en annan att se till att de når fram till behövande.
Förutsägbarhet skapar tillit. Turerna kring utdelningsförbudet har varit direkt skadliga. Det måste begränsas och förtydligas i lag. Villkoren för korttidsstödet behöver förtydligas och ändras, annars riskerar det att stänga ett mycket stort antal företag och arbetstagare ute.
Kommunerna i Jämtland Härjedalen behöver också dra sitt strå till stacken för att stödja mindre företag. Avgifter och taxor kan slopas under krisen. Rensa bland reglerna och tillämpa de regler som behövs mer generöst. Kommunerna behöver också öppna sin verksamhet för fler aktörer. När kommunen köper varor eller tjänster bör upphandlingen utformas så att små lokala aktörer kan vara med.
Annons
Sverige måste lämna elfte timmens politik bakom sig. Vi måste skapa förutsägbarhet och trygghet för företagare så att de kan göra det de gör bäst. Företagarnas färdplan ger politiker och andra makthavare en riktning mot ett Sverige och ett Jämtland-Härjedalen som alltmer återhämtar sig.
Fredrik Östbom, samhällspolitisk chef, Företagarna
Joakim Sjöstedt, regionchef, Företagarna Jämtland-Härjedalen och Västernorrland