Den nybyggda rondellen från Bangårdsgatans södra ände förbinder Minnesgärde via en nybyggd bro som är avsedd för trafik till och från Storsjö Strand. Vägen efter stranden har sedan bara glömts bort. Vägen som boende räknat med skulle vara klar när rondellen byggdes. Vägen är inte bara i uselt skick, den är snart obefintlig.
Åter till den nybyggda rondellen, som utrustades med cirkulär stensättning för att verkligen markera rondell. Den revs till hälften upp under sommaren för att möjliggöra byggnation av de höghus som nu tagit form vid rondellen. Halva rondellen ”återställdes” därefter med asfaltering! Halv rondell blev resultatet! Är korsningen i dag en rondell eller inte?
Annons
Annons
Jag besökte för ett tag sedan några vänner som bor på Storsjö Strand. Jag åkte över bron, knagglade mig fram på det som återstod av sjövägen (se ovan) och kommer till en avstängning. Stopp! Vägen ska inte längre användas av boende eller besökare. Fortsättningsetappen på Storsjö Strand håller nu på att röjas upp och planeras.
Jag fick vända, åka hela Bangårdsgatan tillbaka mot Strandvägen och köra in vid glasbrukets järnvägsövergång.
Jag frågade min vänner om hur det hela var tänkt att fungera framöver. Förmodligen tre–fyra år. De hade fått besked att bron nu endast skulle användas för byggverksamheten. Boende hänvisas nu till glasbruksövergången som är livsfarlig när någon blir stående mellan bommarna då tåg kommer. Den fungerar inte. Bilisten blir lätt stående mot Strandvägen.
Hur har byggherren tänkt sig en katastrofutrymningsväg via den korsningen? Man har över huvud taget inte tänkt .
Att strukturell planering saknats i årtionden för Östersunds överbefolkade kommun är väl känt, men det borde finnas gränser för stupiditeten. I mina ögon är den nonchalanta attityden mot de boende på Storsjö Strand häpnadsväckande.
Göran Gastby, byggnadsingenjör