I stort sett alla villor och de flesta bostadsrättsföreningar sorterar i dag ut sitt matavfall. Det är positivt och ska naturligtvis tas tillvara och vidareförädlas lokalt – inte i Sundsvall.
För Östersunds kommun är satsningen på biogas en viktig miljöfråga. Det är inte bara Östersunds kommun som tycker detta. Regeringen har infört ett speciellt biogasstöd för att öka produktionen av biodrivmedel. I år är detta stöd 200 miljoner kronor. Stöd till biogas finns också med i regeringens miljösatsning Klimatklivet. Bara under hösten 2020 gavs stöd på över 350 miljoner kronor till anläggningar för att öka användningen av biogas.
Men S-MP-regeringens syn på biogas verkar vara kluven. Regeringen vill nu ändra på definitionen av miljöbil vid statliga upphandlingar av bilar. Ändringen skulle innebära att biogasbilar inte räknas som miljöbilar, utan bara elbilar, vätgasbilar och vissa laddhybrider.
Annons
Annons
Å ena sidan satsar alltså regeringen mängder av miljoner på att öka produktionen av biogas eftersom gasen är miljövänlig och fossilfri, å andra sidan menar regeringen att bilar som går på biogas inte är miljöbilar.
Förmodligen är det någon liknande miss som regeringen har gjort denna gång.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) skyller på ett EU-direktiv som Sverige måste införa. Det känns väldigt bekant. För några år sedan ville S-MP-regeringen införa en energiskatt på el från egna solceller, och skyllde på att EU krävde detta. Det här mötte hård kritik, eftersom det skulle missgynna fossilfri energi. Men regeringen stod på sig. Sedan visade det sig att regeringen hade missuppfattat EU:s regler, och regeringen fick backa och ta bort skatten.
Förmodligen är det någon liknande miss som regeringen har gjort denna gång. Eller så har regeringen inte försökt att tolka EU-direktivet så att det inte missgynnar biogas.
Oavsett vilket är förslaget riktigt dåligt. Det innebär ett hårt slag mot biogasbilarna, eftersom det kan göra att kommuner och företag också slutar köpa biogasbilar. Det kan därför försena och försvåra omställningen till fossilfria transporter.
Annons
Det är därför bara att hoppas att förslaget aldrig blir verklighet. Förslaget är nu ute på remiss, och Tomas Eneroth säger att regeringen är "beredd" att lyssna på de synpunkter som kommer in.
Annons
det är ändå mycket förvånande att S-MP-regeringen än en gång lägger förslag som missgynnar miljön
Dessutom har regeringens samarbetspartner Centerpartiet riktat mycket hård kritik mot förslaget, och partiets klimatpolitiska talesperson Rickard Nordin vill göra allt för att stoppa förslaget. Förhoppningsvis lyckas Centerpartiet med detta, på samma sätt som den hårda kritiken från bland annat Centerpartiet fick S-MP-regeringen att avskaffa solcellsskatten. Men det är ändå mycket förvånande att S-MP-regeringen än en gång lägger förslag som missgynnar miljön, och hävdar att EU kräver detta.