Annons

Annons

Annons

Annons

krönikaKritiken mot väg 321

Hans Lindeberg
Väg 321 – ett bra exempel på hur snålhet bedrar visheten

Det här är en krönika.Analys och värderingar är skribentens egna.

Annons

Teknikens Värld presenterade i veckan statistik från Trafikverkets hastighetskameror som fångar fortkörare på bild.

Allra flest åker fast i kameror utplacerade i de stora tunnelbyggena runt Stockholm och Göteborg.

Trafikverkets mätningar visar också att hastigheten genomgående sjunker på vägsträckor med fartkameror.

Undantaget är att det inte verkar gälla tunnlar. Där sänks inte den allmänna hastighetsnivån på samma sätt.

Vi är inbitna ögontjänare

Skillnaden jämfört med vanliga vägar är att fartkamerorna är placerade i taket och därför syns sämre. I tunnlarna är det inte heller lika tydligt skyltat var det finns kameror.

Annons

Statistiken är avslöjande för oss bilförare. Vi är inbitna ögontjänare. I teorin skulle det räcka med att ställa ut tomma kameraskåp.

Annons

Enbart vetskapen om att vi kan bli plåtade som fortkörare räcker för att vi ska lätta på gasen. Vi verkar inte heller göra någon sannolikhetsberäkning av risken att åka fast - eller ännu värre: förorsaka en olycka - i förhållande till fördelen att komma fram fortare.

Polisen som jobbar hårt för att få ner antalet trafikolyckor

Finns alternativen att köra en väg som kameraövervakas eller en väg utan fartkameror så väljer vi antagligen det senare och fortsätter gasa på.

Allt det här vet förstås trafikverket och polisen som jobbar hårt för att få ner antalet trafikolyckor.

Men hur kommer det sig att kunskapen inte används mer genomtänkt och konsekvent i deras viktiga arbete.

Ombyggnaden av länsväg 321 mellan Svenstavik och Mattmar är ett bra exempel på hur snålhet bedrar visheten.

Ovikenborna med erbjudandet att själva bygga

Christer Florin som är gruppchef för lokalpoliserna i länet konstaterade i en intervju med ÖP för några veckor sedan blivit en "frifartsväg."

Vägbygget på cirka fyra mil är ett av de större i länet på senare år. Vägen är också ett av våra hetare turiststråk. Men fartkamerorna lyser helt med sin frånvaro. Kanske borde de redan stått på plats men så långt räckte inte pengarna.

Annons

Och i tisdags kom Ovikenborna med erbjudandet att själva bygga utlovade gång och cykelvägar som prioriterats bort.

Annons

När ÖP:s reporter Sofie Gisslén träffade Carina Glavhammar Svedjesten i Myrviken sammanfattade hon läget efter vägbygget så här:

– Jag förstår att det handlar om pengar: fartkameror är dyra och vägen är inte prioriterad. Och samtidigt så är det ett farligt läge där jag tycker att det är bättre att jobba proaktivt istället för att bara vänta på att det sker en olycka.

Rena dumheterna tycker kommunstyrelsen

Sommarens andra stora vägfråga handlar om hastigheterna på E 14 genom länet. "Rena dumheterna" tycker kommunstyrelsen i Östersund om förslaget att sänka hastigheten till 80 kilometer i timmen som enligt planerna ska genomföras i höst. Politikerna vill istället se en plan för upprustning.

Båda vägarna trafikeras intensivt när många åker till eller från fjällen men en tydlig skillnad finns:

Den upprustade länsväg 321 har blivit en "frifartsväg" för den som vill köra utan att riskera att fastna på bild.

Blir halvdant genomförda och framstår som nödlösningar

På E 14 mellan Brunflo och Åre finns däremot 26 hastighetskameror. Och slutsatsen av Trafikverkets egen statistik är att det nog skulle ha varit ännu fler för att få ner trafiktempot till nu gällande fartgränser, innan det blir tal om sänkt hastighet.

Annons

Att skattepengar till vägbyggen fördelas mer efter folkmängd istället för "lika rätt till tillgänglighet" kan uppfattas som provocerande.

Ännu värre är väl när åtgärder och insatser som faktiskt görs för att minska olyckorna blir halvdant genomförda och framstår som nödlösningar.

Annons

Läs mer

Hans Lindeberg: Trist för er som inte hann upp när toppen fortfarande var högst – klimatförändringen går allt fortare

Hans Lindeberg: Mona och Göte berättar vad vårdkrisen verkligen handlar om

Hans Lindeberg: Hur bra vi lyckas uppfylla läsarlöftet är upp till dig att bestämma

Annons

Annons

Till toppen av sidan