Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Debatt
Debatt: Svar från Östersundshem: Så tänker vi om kommande renoveringar

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Bild: Linda Hedenljung

Annons

Precis som Hyresgästföreningens (HGF) ordförande Anne-Christine Strömberg skriver så står vi inför vår största renoveringssatsning någonsin. I ett första skede handlar det om nio fastigheter med totalt nästan 1 000 lägenheter. Merparten av dem är byggda på 40-, 50- och 60-tal och därmed i stort behov av omfattande renoveringsåtgärder.

Debatt: Hyresgästföreningen: Ge hyresgästerna möjlighet att påverka sitt boende (22 september)

Östersundshem har ett viktigt uppdrag, det är att medborgare i Östersunds kommun även i framtiden ska kunna kalla våra bostadsområden för sina hem. För att detta ska vara möjligt måste vi göra omfattande renoveringar i våra äldre bostadsområden till betydande kostnader, där vi som bostadsbolag måste säkerställa att vår verksamhet är ekonomiskt hållbar över tid, och där en del i detta arbete är att verka för rätt bruksvärdeshyra efter renovering.

Annons

Annons

Vad händer med hyran? Åtgärderna innebär en hyreshöjning, hur stor den blir återstår att se då vi är mitt uppe i hyresförhandling med HGF. Från vår sida är det viktigt att få en rättvis hyressättning i Östersund, där en lägenhets standard och kvalitet ska värderas lika, det vill säga lika lägenhet – lika hyra.

Östersundshem har valt att inte gå ut med några hyresnivåer förrän vi är överens med HGF alternativt att Hyresnämnden har fastställt bruksvärdet. Vår bedömning är att det skapar mer oro om vi går ut med någon sorts procentsats innan vi vet vad hyresnivåerna kommer att landa på.

I debattartikeln efterfrågar HGF en stegvis trappning av hyran. För oss är detta en självklar åtgärd och något som vi har informerat både HGF och berörda hyresgäster om redan i maj. Själva utformningen av hyrestrappan förhandlas med HGF så några detaljer är inte klar idag.

Vi är väl medvetna om att det är människors hem och att renoveringarna kommer att påverka de som bor där, dels utifrån höjd hyra, dels utifrån den påfrestning det innebär med evakuering, tillfälligt boende etcetera. Vi kommer att göra det vi kan för att hyresgästerna ska ha en hanterbar vardag under själva renoveringen samt löpande hålla de informerade.

HGF efterfrågar en högre valmöjlighet avseende tillval och kvalitéer för hyresgästen inför en renovering. Östersundshem kommer att inventera och fastställa respektive fastighets renoveringsbehov. Därefter bestäms en lägsta nivå – vilket blir respektive fastighets basnivå på renoveringen.

Annons

Till åtgärderna på basnivå ska det finnas ett antal tillvalsmodeller där hyresgästen själv kan välja ett eller flera tillval. För oss som bostadsbolag är det viktigt att lägenheterna efter renovering uppfyller förväntningarna från dagens men även morgondagens hyresgäster, och därför kan vi inte alltid möta upp enskildas önskemål på renoveringsnivå.

Vi både tror och hoppas att vi ska ha en bra dialog med våra hyresgäster samt skapa attraktiva bostäder som både dagens och kommande generationers hyresgäster ska kalla för sina hem.

Mattias Lööv, ordförande Östersundshem

Pär Fredriksson, 1:a vice ordförande

Björn Sandahl, 2:a vice ordförande

Kenneth Karlsson, vd Östersundshem

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy