”Vad ni än gör så lämna aldrig ut någon kod. Lova mig det. Aldrig någonsin. Lägg på luren istället.”

Hans Lindeberg.
Per Thelin, polis i Östersund, stod på scenen. Han berättade hur ledsen han blir varje gång han får höra att någon äldre blivit lurad.
Ofta sker bedrägerierna på telefon. En person som säger sig ringa från ett företag, banken eller en myndighet kommer med fina erbjudanden eller ett ärende som måste fixas.
De förövarna misstänker är lätta att lura
Gemensam nämnare bakom brotten är att försöka komma åt personliga digitala tjänster. Brottsoffren som utsätts är personer förövarna misstänker är lätta att lura.
Annons
Annons
ÖP rapporterade om mötet med Per Thelin i samband med FN:s internationella äldredag för några veckor sedan.
I vårt nyhetsflöde finns många exempel på en ökande digital brottslighet.
Till Lars 85 år gammal i Östersund ringde en man som uppgav sig jobba på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
Insåg försent att det var en bluff
Mannen påstod att Lars behövde kontrollera sin covidvaccinering och han lurades att använda sin bankdosa till att boka tid på hälsocentralen.
Lars insåg försent att det var en bluff. Mannen tog på några minuter ut 75000 från hans konto men banken hann stoppa överföringen.
– Han visste hur gammal jag var, att jag var ensamstående, inte hade några lån och inte ägde nån bil. Då förstod han väl att det kunde finnas pengar, berättade Lars för ÖP efteråt.
Påstods komma från Länsförsäkringar
Ett annat liknande bedrägeri polisanmäldes så sent som i förra veckan. En man blev av med 500 000 kronor sedan hans konton länsats. Ett meddelande som påstods komma från Länsförsäkringar fick honom att klicka på en länk och sedan logga in på sin internetbank.
Annons
I våras avslöjades en sällsynt fräck bedrägerihärva med en falsk annons om en lägenhet som hyrdes ut i Östersund.
Annons
Annonsen som låg ute på facebook lockade många. Bilderna i annonsen hade kapats från fastighetsägarens hemsida.
Bedragaren tagit snabblån i deras namn
ÖP berättade då om Emma som ville hyra lägenheten och hennes mamma Ingrid som blev av med 80000 kronor från sina bankkonton sedan bedragaren tagit snabblån i deras namn.
Nio av tio svenskar använder internet varje dag enligt den stora undersökningen "Svenskarna och internet" som kom med sin årliga rapport i tisdags.
Samtidigt blir vi alltmer oroliga för falska konton, bedrägerier, att utsättas för kränkningar eller få känsliga personuppgifter hackade rakt ut på nätet.
Enligt rapporten avstår var femte internetanvändare medvetet från att använda digitala samhällstjänster.
Ett bevis på vilka trovärdighetsproblem
Inte för att de är osäkra på hur tjänsterna fungerar utan på grund av brist på förtroende.
Ett bevis på vilka trovärdighetsproblem vi behöver komma tillrätta med innan troll och bedragare tar över.

Fråga: Har du någon gång under de senaste 12 månaderna blivit utsatt för något av följande bedrägerier/bedrägeriförsök på internet? Källa: Svenskarna och internet 2021
Nätrevolutionen betyder inte enbart småtrevlig samvaro, guld, gröna skogar och nya möjligheter. Tvärtom så ökar riskerna.
Annons
Att veta hur brottslingarna brukar göra
Ingen som inte själv utsatts kan nog föreställa sig vilken kränkning det innebär att få sitt bankkonto länsat.
När jag ska förklara varför ÖP så ofta rapporterar om kriminalitet i länet så brukar jag säga att det är viktigt för många att veta hur brottslingarna brukar göra.
För att förebygga, varna och sprida kunskap. Precis som polisen Per Thelin.
Annons
Något som bara blir mer och mer nödvändigt.
Lars, Emma och Ingrid heter egentligen något annat
Läs mer
Hans Lindeberg Nu hittar du ”dina” nyheter lättare och snabbare – nya op.se är här