Annons

Annons

Annons

Östersund

Debatt
Så kan du agera för en levande stadskärna i Östersund

Text

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Förra veckan lanserade Destination Östersund tillsammans med 40 andra cityorganisationer en gemensam upplysningskampanj om hur just dina val kan påverka våra stadskärnor och samhällsutvecklingen. Vi kallar kampanjen ”Ingen puls utan din”.

Gågatan.

Bild: Simon Sjödin

Ibland är det lätt att ta saker för givet. En stadskärna som sjuder av liv och lust, butiker, kaféer, restauranger, hotell, frisörsalonger och kultur. Att det doftar från blomsterbutiken och kafferosteriet. Bakom varje verksamhet finns alltid någon som brinner för sitt jobb, mötet med dig och som bidrar till din upplevelse. För dem betyder du allt.

Annons

Dessutom, tänk på alla positiva bieffekter det ger, som fler arbeten och ökade skatteintäkter. Pengar som går till skolgång, barnomsorg, sjukvård och att det planteras blommor i en park nära dig. Och att de långa och onödiga transporterna minskar. Känslan av att klämma och känna på en produkt. Och få med den hem med en gång, i rätt storlek.

Annons

Dessutom alla event som fyller stadskärnan, som gör att det känns mysigt och att du kan känna trygghet för att det är människor i rörelse. Plus att det också genererar pengar tillbaka till stan. Och alla möten med människor du inte alls hade tänkt att möta, ni sprang bara på varandra. Beslutet är ditt. Men ingen puls utan din, det finns alla skäl i världen att älska stadskärnan.

(Har du något att säga? Här kan du enkelt skriva och skicka in en insändare eller debattartikel.)

I min roll som centrumutvecklare är det många som framför synpunkter, kritik, beröm och har frågor om stadskärnan. Många önskar att stadskärnan ska vara mer som den var förr när nästan all handel skedde här.

Mitt svar på det är att vår stadskärna aldrig kommer bli som förr, men att vi kan vara med och påverka vilken sort stadskärna vi får i framtiden. I mångt och mycket är det just det vi vill belysa i kampanjen, att det är våra köpbeslut som styr detta. Väljer vi att göra majoriteten av våra inköp på nätet så kommer andelen fysiska butiker att minska, det är inte svårare än så.

Vi kunder drivs väldigt mycket av att det ska vara smidigt och enkelt, samt av priset. Här har alla företag ett ansvar att utveckla sin verksamhet och anpassa den till de krav och önskemål som vi konsumenter ställer. De som inte gör det kommer få det väldigt tufft att överleva.

Annons

Annons

Vi ser dock en tydlig trend i nya faktorer som blir allt viktigare för oss konsumenter inte minst i pandemins efterdyningar. Vikten av att handla lokalt och hållbart, att få ett gott och kunnigt värdskap blir allt viktigare för oss och det är de konkreta positiva samhällseffekterna av detta vi vill synliggöra och att du kan vara med och påverka hur vår stadskärna ska se ut framöver.

Jag tänkte avsluta med fem konkreta tips på vad just du kan göra om du vill att Östersund ska ha en levande stadskärna:

• Unna dig själv en middag på restaurang, eller beställ hem (pandemin har gjort att utbudet av bra take-away är större än någonsin)

• Köp ett presentkort i present, Citykortet går tex att använda i princip alla lokala butiker & restauranger.

• Lägg en positiv kommentar när du har handlat på din favoritbutik eller lägg ett eget inlägg på sociala medier när klippt dig, ätit riktigt gott eller bott på hotell.

• Undersök om det du vill köpa finns i Östersund och köp det här i stället för på nätet.

• Tipsa familj och vänner om event som sker i stadskärnan och gå på bio, teater, konserter, utställningar och ta med dig en vän.

Calle Hedman, centrumutvecklare Destination Östersund

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan