Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Östersund

Insändare
Östersunds kommun diskriminerar elever med intellektuell funktionsnedsättning

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Jag är förälder till tre barn. Tre barn vars möjligheter till självbestämmande och självständighet ser totalt olika ut för att kommunen väljer att behandla dem olika.

Mina två yngre barn har möjlighet att ta sig till skolan på egen hand, antingen för egen maskin, eller så åker de gratis buss med ett busskort som tillhandahålls alla elever i kommunen. De lämnar hemmet när det passar och kommer hem när det passar. Ibland dyker det upp något som gör att vistelsetiden på fritids måste ändras. Ibland väljer den äldste av de två att stanna kvar på klubben, ibland går han hem direkt efter skolan.

Annons

Inga konstigheter. Så ser livet ut.

(Har du något att säga? Här kan du enkelt skriva och skicka in en insändare eller debattartikel.)

Annons

När det gäller mitt äldsta barn ser förutsättningarna helt annorlunda ut. Hans liv får inte vara flexibelt. Han får inte välja att stanna kvar på klubben de gånger det händer något roligt, eller när bästa kompisen ska vara där.

När det gäller honom måste vi veta en månad i förväg om det ska dyka upp någon förändring, som ett läkarbesök, något oväntat på jobbet, eller att någon av oss föräldrar blir sjuk, eller bryter foten. Han får inte åka hemifrån när det passar eller komma hem när det passar.

Kommunen anstränger sig verkligen för att begränsa hans liv. De begränsar dessutom livet för oss föräldrar, då vi måste anpassa våra arbetstider efter skolans ramtider. För ja, det kan vara så att en 16-åring inte fixar att vara ensam hemma på morgonen! Och det är så, att om vi hade haft ett val, hade han gått i närmaste skola, men särskolan är det enda alternativet för honom, och den ligger långt ifrån hemmet.

Begränsningen av hans och vårt liv grundar sig i att skolskjutsen numera måste bokas en månad i förväg, och i att skolans ramtider gäller för skolskjutstiderna. Kommunen tar inte hänsyn till att elever med intellektuell funktionsnedsättning ofta inte kan vara ensamma hemma när vårdnadshavare arbetar.

Annons

Den tar heller inte hänsyn till att de, precis som vi andra, har olika dagsform och ibland vill stanna kvar på fredagen för att umgås med kompisar, men ibland behöver åka hem och vila direkt efter skolan.

Med andra ord: I Östersunds kommun har elever med intellektuell funktionsnedsättning inte samma rättigheter som andra. De diskrimineras i allra högsta grad.

Linda

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy