Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Frösön

Debatt
M: Olämpligt att fjärrstyra Åre Östersund flygplats

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Bild: Karin Karltun

Annons

Det militära flyget (F 4) på Frösön startade ursprungligen redan år 1926. Den 1 december går en del av den epoken i graven när flygledartornet inte längre kommer att vara bemannat med personal på plats i tornet, utan i stället fjärrstyrs från Arlanda.

Det här beslutet kommer samtidigt som Jämtlands län är i blickfånget, återigen, som en viktig strategisk plats för den svenska försvarsmakten.

Timingen är dålig och en fjärrstyrning av flygledartornet borde därför vara inaktuell. Men frågan om de obemannade flygtornet på Frösön är dock ingen nyhet. Moderaterna i länet har på flera sätt agerat tidigt i processen för att detta inte skulle realiseras när det först fördes på tal;

Pär Jönsson: Skrev första debattinlägget i frågan redan i mars år 2017.

Annons

Annons

Saila Quicklund: Sammankallade till ett välbesökt publikt möte i Hornsbergskyrkan inte långt därefter, där flera av riskfaktorerna med fjärrstyrda flygtorn gicks igenom.

Även med interpellationer i riksdagen och i kommunfullmäktige har ansvariga ministrar och då ansvarigt S-märkt kommunalråd får besvara frågorna från oss om de stora nackdelarna som följer med en fjärrstyrning av vår flygplats. Bra svar har låtit vänta på sig.

(Har du något att säga? Här kan du enkelt skriva och skicka in en insändare eller debattartikel.)

Det finns ett flertal viktiga skäl till att det är olämpligt med en fjärrstyrning. Dels finns en viktig regionalpolitisk aspekt av detta, näringslivet lyfter regelbundet upp behoven av att säkra specialiserad kompetensförsörjning i länet som en av de viktigaste framtidsutmaningarna. Det här beslutet kommer att betyda att vi tappar en del av denna typ av arbetskraft till Arlanda.

Moderaterna har inget motstånd mot tekniken för att kunna fjärrstyrda flygplatser, tvärtom kan det underlätta för mindre flygplatser med en lägre beläggning.

Flygplatsen här är inte en sådan utan höll fram tills pandemin en hög frekvens i sin turtrafik med så väl nationell som internationell trafik. Vår flygplats är dessutom ett viktigt nav för många som aktivt väljer att flytta till Östersund och närliggande områden men som arbetspendlar till Stockholm regelbundet, eller för turismen som också är i stort behov av de snabba transporterna.

Annons

Annons

Självfallet finns också den försvarspolitiska aspekten, i regeringens försvarsproposition har Östersund tydligt pekats ut som viktig för framtida sidobaser, flygplatsen på Frösön har en viktig strategisk position i förhållande till Nato-landet Norge.

Östersund som kommun har dessutom ytterligare tydliggjorts en strategisk betydelse för den kommande utvecklingen av försvarsmakten och var trots allt tidigt utpekad som den optimala placeringen för det nya infanteriregementet, trots att regeringen i elfte timmen valde Sollefteå.

Ett skäl till är cybersäkerheten. När det blev ett nej till fjärrstyrning av Visbys flygplats 2017 så var det cybersäkerheten som spelade in mest. Gotland utgör en viktig del av det strategiska militära säkerheten av Östersjön. Samma skäl borde väga in för Jämtland som blir allt mer viktig för försvaret kommande tid.

Med det här beslutet kommer tyvärr tillgängligheten till flygplatsen att försämras.

Pär Jönsson (M) kommunalråd Östersunds kommun

Saila Quicklund (M) riksdagsledamot Jämtlands län

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy