Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Östersund

Insändare
Varför är a-traktorer och moppebilar tillåtna?

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Annons

Det kritiken mot a-traktorer egentligen handlar om (det som vissa kallar gnäll) är att det är barn på 15 år som tillåts framföra motorfordon i begränsad hastighet i skarp trafik.

Barnen som nu är ute i trafik med a-traktorer/mopedbilar är avsevärt fler än bara för ett par år sedan, och det får bland annat till följd att de fordon de kör hindrar trafikflödet vilket ger trafiksituationer med oönskade följder.

Annons

Annons

Otillräcklig utbildning i form av för låga krav, eftersom det räcker med endast förarbevis för att få köra a-traktor/mopedbil, i kombination med att konsekvenstänkandet inte är fullt utvecklat förrän kring 25 års ålder, gör att risken för en olycka ökar.

Det tempo och trafiktryck som är i dag är tufft nog utan att 15-åriga barn är ute som chaufförer.

Man kan också fråga sig varför dagens 30/45-fordon överhuvudtaget är tillåtna? Epatraktorer som är föregångaren var ju fordon som byggdes om enligt ”jordbruksregler”, och med ett tänkt användningsområde långt bort från dagens 30/45-fordon.

Om man som vuxen inte sett hur trafikflödeshämmande en a-traktor i tättrafikerade områden är, så torde man vara immun mot intryck i trafiken.

Felet, om det nu är ett fel, torde vara den myndighet som nu släppt fram dylika fordon. Barnens glädje över att ha sin a-traktor/moppebil är positiv, men huruvida det är rätt eller fel att låta 15-åriga barn framföra dessa i skarp trafik kan man alltid fundera över.

Elbilens vän

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy