Annons

Annons

Annons

Annons

krönikaChefredaktörens krönikor

Hans Lindeberg
Ett fint år för ÖP ger trygghet i vår lokala journalistik

Det här är en krönika.Analys och värderingar är skribentens egna.

Bild: Simon Sjödin

Annons

I torsdags samlades vi för första gången på länge till ett redaktionsmöte in real life på ÖP.

Stämningen var speciell. Rapporterna om kriget i Ukraina överskuggade.

Det blev ändå ett sedan tidigare inplanerat tårtkalas.

Vi ville trots allt fira att 2021 var ett riktigt bra år ekonomiskt. Med drygt 7 miljoner i överskott och en vinstmarginal på 9 procent.

I vanliga fall brukar vi inte prata så mycket om ÖP:s bokslut och resultat men framgången förra året säger något mer som är värt att ta till sig.

Ett skrämmande tydligt vapen

Efterfrågan på journalistik ökar och när allt fler söker sig till etablerade medier är det egentligen en väntad reaktion.

Inte minst mot bakgrund krigsutbrottet där falska nyheter och påverkanskampanjer är ett skrämmande tydligt vapen.

Annons

ÖP:s ekonomi vilar på två ben. Läsarintäkter från er som prenumererar och annonser. Det statliga mediestödet är en marginell del av vår finansiering.

Annons

Under 2021 redovisade vi en tillväxt i både läsarintäkter och annonsförsäljning.

Många förutspådde tidningsdöd

Det betyder att ni som är våra kunder, som annonsör, läsare eller både och värdesätter vad ÖP levererar.

Ett fint kvitto för oss som jobbar med oberoende journalistik på en lokal marknad där publiceringar ibland kan vara extra svåra eftersom innehållet ligger så nära vår egen vardag.

Ni som följer mediebranschen kommer nog ihåg hur det lät för fem, tio år sedan. Många förutspådde tidningsdöd. Med stadigt färre prenumeranter och ras i annonsförsäljning. Sociala medier och andra digitala kanaler skulle ta över helt.

ÖP:s resultat och att hela Bonnier News räknade ihop ett mycket starkt 2021 visar hur marknaden vänder.

Med tanke på trovärdighetskrisen

När jag pratar med våra annonssäljare så berättar de om hur företag inte lika ofta väljer sociala medier som annonskanal. Och kanske är det inte så konstigt med tanke på trovärdighetskrisen som finns kring en del plattformar.

Annonsavdelningen som även jobbar med DN, Expressen och flera andra titlar inom Bonnier News här i länet berättar också om uppgång och framtidstro bland sina kunder.

Dörrarna står mer öppna nu när säljarna vill boka företagsbesök. Nya IT-företag som etablerar sig vill synas och det är konkurrens om arbetskraften.

Två avgörande faktorer ligger bakom ÖP:s framgångsrika år.

Annons

För det första att allt fler tror på värdet av journalistik. Både läsare och annonsörer.

Annons

Ger en hävstångseffekt

För det andra att vi under förra året passerade brytpunkten där majoriteten av våra prenumeranter läser nyheterna helt digitalt, på ÖP:s sajt eller som E-tidning.

Det ger en hävstångseffekt i tidningsekonomin. Trots att du som digital prenumerant i praktiken betalar mindre för att läsa ÖP jämfört med om du även vill ha papperstidningen så får vi mer resurser över till bra journalistik.

Fanns nog skäl att fira

Vi kan satsa mer på journalister som jobbar och mindre går till tryck, papper och distribution.

En stark ekonomi ger trygghet för lokal journalistik och möjligheter att utveckla den ännu mer.

Så det fanns nog skäl att fira. Även om dagen kändes fel.

Läs mer

Hans Lindeberg: Nu knyter vi näven i fickan för en ny ÖFK-säsong - följ den i ÖP

Hans Lindeberg: Att öppna fejkkonto på en sexsajt var inget lätt beslut – men nödvändigt

Hans Lindeberg: Dags att skrota priset till årets hållbara företag på Guldgalan

Annons

Annons

Till toppen av sidan