Annons

Annons

Annons

Annons

Åre

Insändare
Aldrig mera Skistar!

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Åreskutan sedd från Åre Björnen.

Bild: TT

Annons

Min fru och jag blev inbjudna att besöka vår dotter med familj. De hade hyrt ett sexbäddshus i Åre Björnen av Skistar.

Det fanns bara en – minimal - parkeringsplats till huset, så på begäran fick vi ett parkeringstillstånd på en parkering som hette Björnen södra Lilla och som enligt beskrivningen skulle ligga ”mitt emot längdspåren i Björnen”.

(Har du något att säga? Här kan du enkelt skriva och skicka in en insändare eller debattartikel.)

Den skiss som bifogades var helt omöjlig att läsa av på mobilens display ute i gassande solsken. Men det spelade inte så stor roll för namnen på parkeringarna stod inte på skissen. Och även om de hade gjort det hade det heller inte hjälpt, för namnen stod inte heller på parkeringsplatserna.

Annons

Annons

Jag ställde bilen på parkeringen med infart exakt ”mitt emot längdspåren i Björnen” och gick den halva kilometerna tillbaka på en isig, hårt trafikerad väg utan gångbana.

Två dagar senare skulle vi använda bilen. Då satt det två lappar med kontrollavgift på den. När jag klagade hos Skistars reception konstaterades att jag ställt bilen på fel parkering. Jag beskrev det omöjliga i att hitta rätt utifrån de uppgifter jag hade fått och begärde att Skistar skulle se till att kontrollavgifterna avskrevs. Någon dag senare fick jag följande meddelande från Skistar:

”Ni fick information och en karta över vart tillståndet gäller, där det framgår att det är södra lilla parkeringen som tillståndet gäller. Även i bekräftelsemejlet framgår vilken parkering som gäller. Då ni har ställt er på Norra Skidåkarparkeringen finns det ingenting vi kan göra åt era böter.” 

Det är alltså mitt fel att jag inte har kunnat tolka de bristfälliga anvisningarna från Skistar. Att sedan Aimo Park, som på Skistars uppdrag administrerar parkeringarna i området, lagstridigt försöker lura till sig två kontrollavgifter för samma parkering av bilen under samma kalenderdygn, gör mig naturligtvis inte mer positivt inställd, men det är en annan historia.

Att nöjda kunder inte är Skistars prio 1 är uppenbart. Min slutsats är solklar: Aldrig mera Skistar.

Annons

Roland Halvorsen, hovrättsråd

Fotnot: Skistar har avböjt att svara på insändaren: ”Vi har haft en dialog med gästen och vi har också gärna fortsatt dialogen via vår kundservice och inte via en insändare, som vi alltid gör med våra kundrelationer och enskilda ärenden för att kunna hantera dem på ett så professionellt sätt som möjligt. Har Roland några ytterligare frågor får han gärna höra av sig direkt till oss igen.”

Annons

Annons

Till toppen av sidan