Janne Pettersson 77 år som bor i en lägenhet på tredje våningen i ett av Krokomsbostäders hyreshus bestämde sig till slut för att ringa ÖP:s tipstelefon.
Han hade fått nog och ville berätta om sitt avloppskaos.

Om hur han har en stor potta som han tömmer i en barack på gården i stället för toa och går med sin disk till en kompis i ett annat hyreshus.
Och hur han fått 400 kronor för att gå och äta med sin ”fjälla” på en restaurang som plåster på såren.
”Han får enligt honom själv varken någon info eller hjälp från Krokomsbostäder utan får lösa situationen med hjälp av en snäll granne” sammanfattade vår nyhetsdesk tipset.
Annons
Annons
Gick att föra ett vanligt samtal
Det tog några dagar men sedan åkte ÖP:s Stefan Nolervik hem till Janne för att kolla vad som stod på. Då hade han varit utan vatten och avlopp i 15 dagar.
Janne och Stefan träffades tidigt på morgonen. När det fortfarande gick att föra ett vanligt samtal i lägenheten.
”När klockan slagit åtta säger Janne att nu börjar den igen, byggmaskinterrorn. Ett högt skärande maskinljud överröstar vårt samtal. Vi skakar i köksstolarna” skrev Stefan sedan i sin artikel.
Kaoset som drabbat Janne Pettersson beror på att avloppet i hans hyreshus håller på att renoveras.
Bytet av ledningarna som bara skulle ha tagit några dagar har blivit en betydligt mer omfattande reparation efter en vattenskada i en av grannlägenheterna.
”Janne Pettersson i Krokom är less. Rent ut sagt förbannad. Det värsta är att ingen vet hur länge det kommer att fortsätta” sammanfattade Stefan.
Bemöter sina hyresgäster
Ni kanske redan har läst hela historien om Janne och Krokomsbostäders avloppsrenoveringar som ÖP publicerade i torsdags.
Bakom den döljer sig en intressant fråga: Om det är av allmänt intresse att berätta hur kommunala bostadsbolag bemöter sina hyresgäster när gamla lägenheter renoveras?
Just nu planerar även Östersundshem ett stort renoveringsprojekt för närmare en miljard som skapar både oro och förväntan hos de som bor i de kommunägda lägenheterna.
Annons
Annons
Försatts i kaos han inte råder över
Krokomsbostäder tycker att Janne Pettersson gjorde fel som ringde ÖP. Saken borde ha hanterats internt.
– Vi har haft skitbra kontakt tidigare så det känns lite konstigt att han nu kontaktat media. Om han har krav på kompensation så får han höra av sig direkt till oss, men det har han inte gjort, förklarade bostadsbolagets Fredrik Nilsson.
Å andra sidan är frågan om Janne Pettersson som hyresgäst själv ska behöva be om kompensation när han försatts i ett kaos han inte råder över. Bolaget hade självmant kunna erbjuda ersättningsboende.
Blivit bjuden på gratismiddag
Jag tycker Janne gjorde alldeles rätt som tipsade oss. Att belysa hur enskilda påverkas eller drabbas av olika beslut är en viktig del i lokal journalistik.
En detalj finns att tillägga till historien om Janne Petterssons avloppskaos. Dagen efter att Stefan Nolervik ställt frågor till Krokoms bostadsbolag och byggföretaget som utför renoveringen så ringde han Janne igen.
Janne berättade att han var lite förvånad. Han hade återigen blivit bjuden på gratismiddag - av byggföretaget.
Läs mer
Hans Lindeberg: Ryska redaktören skrev tv-historia med dödligt allvar
Hans Lindeberg: Ett fint år för ÖP ger trygghet i vår lokala journalistik
Hans Lindeberg: Strunta i recensionerna. Jag såg TV-serien om akademikrisen från början till slut