Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

krönikaKrig i Ukraina

Hans Lindeberg
Det vore konstigt om inte Kalush Orchestra fick alla tolvpoängare

Det här är en krönika.Analys och värderingar är skribentens egna.

Ukrainske Kalush Orchestra under tisdagens semifinal i Eurovison Song Contest i Pala Olimpico i Torino. Foto: Heiko Junge / NTB

Annons

"Jag hittar alltid vägen hem även om alla vägar förstörts".

Folkmusikerna och rapparna i Kalush Orchestra tävlar i mellofinalen i kväll. Med låten Stefania.

De sjunger om mamma Stefania "Fälten blommar men hennes hår börjar bli grått. Sjung din vaggsång. Jag vill höra dina älskade ord".

Stefania är en mix av stämsång med vemodig underton och ett framåtdriv av tung, rytmiskt ukrainsk rap. Sången tonar ut i en finstämd flöjt. Det blir både medryckande och gripande.

Hur Stefania står sig mot andra bidrag har jag ingen koll på.

Ukrainas bidrag i kvällens Eurovision Song Contest:

Inbäddat innehåll

Annons

Annons

I vanliga fall hade hela uppträdandet kanske uppfattats som väl mycket hemvävt för att slå igenom hos jurygrupper och få publikrösterna men melodifestvalen 2022 avgörs inte något vanligt år.

Kalush Orchestra tävlar för krigshärjade Ukraina. TV-unionens Eurovision Song Contest har genom åren krumbuktat sig genom regelverket för att försöka stänga ute politiska utspel och manifestationer.

Under ytan har det ändå ofta funnits en agenda. Av kompisröstning mellan grannländer och när ukrainska sångerskan Jamala för sex år sedan vann med "1944" om Sovjetunionens massdeportation av Krimtartarer försökte Ryssland stoppa låten som alltför politisk.

I år är läget helt annorlunda. Kriget måste få ta plats i Europas stora musikfest. Något annat vore otänkbart, av självklara skäl.

Sången kryper inpå kroppen

Dagen efter Rysslands invasion av Ukraina meddelade EBU att tävlingen är icke politisk och båda länderna skulle få delta. Efter starka protester ångrade sig TV-unionen och Ryssland uteslöts.

Kalush Orchestra gör kriget närvarande på ett sätt som inte går att värja sig för. Känslorna de lämnar efter sig är motstridiga. Sången kryper inpå kroppen.

Annons

Å ena sidan krigets bilder och berättelserna om övergrepp, dödande, tvångsdeportationer och förödande raketattacker mot skolor och sjukhus som inte får förpassas in i en vardagslunk.

Annons

Hur smärtsamt det än är att följa nyhetsrapporteringen. Hur märkligt det känns att läsa sakligt redovisande artiklar om hur effektiviteten i antal döda ökar när nya hypermoderna självtänkande bomber sätts in.

Och veta att det händer här och nu. Samtidigt som mellofinalen pågår.

Å andra sidan Kaluschas glöd och glädje på scenen - trots allt.

Går inte att förhålla sig neutral

Jag hoppas att alla 12-poängare som finns läggs på Kalush Orchestra i kväll. Något annat vore i och för sig ganska konstigt och för en eventuell annan segrare komma med viss bismak.

Det går inte att förhålla sig neutral när demokrati och mänskliga rättigheter attackeras som just nu i Rysslands anfallskrig mot Ukraina.

Det gäller i synnerhet evenemang som Eurovision Song Contest.

Kanhända sjunger svenska Cornelia Jacobs bäst av alla men jag håller båda tummarna för Kalush Orchestra och att mellot i år blir den mäktiga manifestation det aldrig varit tidigare.

Läs mer

Hans Lindeberg: Att skylla sjukhushärvan på ett mediedrev håller inte

Hans Lindeberg: Skärp er makthavare! Att svara på frågor är en del av jobbet

Hans Lindeberg: Dags att skrota priset till årets hållbara företag på Guldgalan

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan
Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy