Annons

Annons

Annons

Annons

Krokom

Debatt
Liberalerna: Småskolor är viktiga

Text: 

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Karin Bondesson (L), bilden, och Lotta Gröning (L), vill värna små skolors existens. Arkivbild.

Bild: Emma Bergstrand

Annons

Det har blivit ett närmast obehagligt debattklimat om skolan. Vi blir skrämda av skolministern Lina Axelsson Kihlboms självgodhet över en skola som i ärlighetens namn har många problem och där lösningen tycks vara centralism och storskolor i ett land där socialdemokratin tror sig ha patent på demokrati.

Skolministerns angrepp på friskolor och föräldrarnas valfrihet är inte heller seriöst. Hur skapar man en rättvis och jämlik skola i ett samhälle som är orättvist och ojämlikt? En lösning som regeringen ser och även vissa forskare är att ingen ska få välja skola och att alla ska formas i en centralstyrd organisation. Mönstret är tydligt, integration ska ske genom att staten ska bestämma hur elever från olika sociala miljöer blandas i skolan. Integration och lärande anses också bäst i större skolor. För att nå dit pågår sedan många år tillbaka en massdöd av små skolor. Politiker i kommunerna följer partilinjen och självklart handlar det alltid om ekonomi.

Annons

Annons

Någon samhällsanalys görs inte trots vetskapen om att skolan är navet i ett samhälle som skapar utveckling. I striden om skolorna är alla förlorare, men det är elever i små skolor som tvingas byta som ofta förlorar mest. De förlorar sin livsmiljö och sin trygghet och tvingas kanske redan från förskolan bli pendlare med timmar i buss. Livspusslet rasar samman för familjen. Nedläggningen av små skolor är ett nationellt problem. Vi har minnesvärda strider i Jämtland och kommer att få fler.

Självklart ökar politikerföraktet och misstron mot tjänstemännen som förbereder besluten. Lärarna har ingen talan i nedläggningsbeslut, ofta är de en bricka i ett spel. Många små skolor har också behöriga lärare som politikerna vill flytta till stora skolor centralt. Det värsta i den centralstyrda kampen mot små skolor är den lojala forskningen. Det sägs att små skolor har en sämre lärandemiljö, att det är dyrare att driva en liten skolan än en stor och att små skolor har sämre resultat.

Det finns inga bevis på att så är fallet. Tvärtom visar forskning bland annat från USA men också från Sverige att mindre skolor är bättre för lägre årskurser och framför allt gynnas barn med utländsk bakgrund och lägre socioekonomisk status. Den lilla skolan är heller inte dyrare att driva. Ofta äter transporterna vid en nedläggning av skolan till en större skola upp alla besparingar. Det visade sig inte minst när Kaxås skola räddades. Framför allt når små skolor precis lika bra kunskapsresultat som stora skolor.

Annons

Den avgörande frågan är vem tänker på barnens bästa och hur ska lärande, kunskap och kompetens stärkas i en organisation där besparingar har högsta prioritet?

Lotta Gröning (L), riksdagskandidat Jämtland

Karin Bondesson (L), kandidat Krokoms kommun och region Jämtland Härjedalen

(Har du något att säga? Här kan du enkelt skriva och skicka in en insändare eller debattartikel.)

Annons

Annons

Till toppen av sidan