Annons

Annons

Annons

Annons

Östersund

Insändare
Många exempel på hur kommunen försämrat trafikflödet i Östersund

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Skribenten ifrågasätter Östersunds kommuns planering för bostäder och trafik i staden. Arkivbild från Oslo.

Bild: Håkon Mosvold Larsen/TT

Annons

Jag läste en artikel om luftkvaliteten i Östersund. Jag tror att det är en utarbetad strategi från kommunen att se till så att biltrafiken går långsamt och gör många stopp.

Jag anser att det finns fog för kritik gentemot kommunen som konsekvent gjort dessa flödesförsämringar utan att förstå (eller medvetet ha en hemlig agenda som leder till) det långsiktiga resultatet. Om man ständigt gör ombyggnader, så att köer skapas, så resulterar det i 100 fall av 100 till mer utsläpp.

Det finns många exempel på hur kommunen försämrat flödet såsom när man gjorde om Rådhusgatan, där LT tidigare låg, från tvåfilig till enfilig och då skapade en flaskhals. Eller när man gjorde cykelöverfarten vid Badhusparken istället för att göra en planskild överfart för cykel- och gångtrafikanter. Ett annat exempel är den tvåfiliga bilvägen från Lugnvik västerut som till mycket stor kostnad gjordes om till enfilig. Bygget av expresscykelväg prioriterades fast det redan fanns två ”expresscykelvägar” från Lugnvik in till staden, en vid vattnet och en vid Havremagasinet förbi Berners.

Annons

Annons

Det mest förvånande är att kommunens planerare inte verkar förstå att deras strategi är har lett till resultatet vi nu ser.

Vi bor i ett glesbygdslän där biltrafik troligen kommer att dominera i årtionden framåt och där fordon med eldrift för minst ett decennium framåt är avvarat de som har råd. Övriga är hänvisade till sina fossildrivna bilar.

Om kommunens strategi är att stoppa biltrafik i stan gör man det ännu svårare för centrumhandeln att överleva eftersom det mycket troligt leder till att man väljer affärer/shoppingcenter i utkanten av staden eller i grannkommumer med en vänligare attityd (läs Krokom).

Man kan också fundera på om kommunens planerare ”tänker till” när nya bostadsområden anläggs. Jag tänker på de planer som finns för bostäder vid före detta F4, Annersia och Frösö golfbana. De flera hundra som kommer bosätta sig där kommer givetvis ge en rejäl belastning trafikmässigt utefter vägen från Frösö kyrka, Vallaleden och in till cykelövergången vid Badhusparken samt Färjemansleden.

Det finns anledning att ordna en förbifart som leder om trafiken från att hamna i centrum, exempelvis en bro som viker av från Frösön och ansluter på söder i stan och en annan bro som leder trafik till norra delen av staden.

Om jag kan se de problem som är i antågande borde planerare som kommunen avlönar även se dessa.

Vad är agendan från kommunen

(Har du något att säga? Här kan du enkelt skriva och skicka in en insändare eller debattartikel.)

Annons

Annons

Till toppen av sidan