Annons

Annons

Annons

Annons

Jämtlands län

Debatt
Moderaterna: Sverige måste fungera – det förutsätter att infrastrukturen går att lita på

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Hastighetssänkningar på statliga vägar är en fråga som Moderaternas Saila Quicklund tar upp i denna debattartikel. Kollage av arkivbilder.

Bild: Jenny Lundberg, Per Hansson

Annons

Sverige måste fungera och detta förutsätter att blodomloppet för jobb och tillväxt – infrastrukturen – går att lita på.

I dag tvingas vi varje vecka läsa rubriker om tågkaos, flygkaos och skenande bränslepriser. Hastigheten på vägar sänks i Jämtlands län, godstransporter tar onödigt lång tid till följd av flaskhalsar och pendlare fryser alternativt svettas beroende på årstid i väntan på försenade pendlingståg.

Nästkommande planperiod investerar staten nästan 900 miljarder kronor i infrastruktur. Moderaterna är överens med regeringen om att detta är pengar som verkligen behövs, men vi gör helt andra prioriteringar. Vi fokuserar på att bygga på den infrastruktur vi har, komplettera och bygga nytt där det verkligen behövs för att säkra kapaciteten. Vi prioriterar att få valuta för de skattepengar som satsas på infrastruktur istället för olönsamma skrytprojekt. Det stora problemet med svensk infrastruktur är bristande underhåll. Sverige hade en beräknad underhållsskuld motsvarande 77 miljarder kronor år 2021. Vägar har fått förfalla och inte byggts ut, järnvägar där växlar och teknik inte moderniserats. Regeringen fortsätter att underfinansiera underhållet och Trafikverket är tydliga med att både järnväg och väg kommer att försämras.

Annons

Annons

Sedan 2017 har riksrevisionen i nio olika rapporter riktat skarp kritik mot Trafikverket för dålig kontroll på hur vägar och järnvägar mår, brister i upphandlingar där det mesta blir dyrare och tar längre tid. Detta duger inte.

Miljarder kronor slösas bort och viktig infrastruktur kommer inte på plats. Sverige behöver flyget och en regering som inte misshandlar flygfrågan på det sätt som Socialdemokraterna och Miljöpartiet har gjort.

Vi kommer kunna flyga fossilfritt i framtiden, då behövs flygplatser runt om i Sverige för behålla tillgängligheten.

(Har du något att säga? Här kan du enkelt skriva och skicka in en insändare eller debattartikel.)

Vi lever i en utmanade men också hoppfull tid. Utvecklingen mot en fossilfri transportsektor går fort. Ny teknik och nya bränslen gör att de fossila utsläppen från bilar, båtar och flygplan minskar kraftigt. Regeringen agerar dock tondövt även inför denna utveckling och planerar infrastruktursatsningar efter den utsläppsprofil som transportsektorn har i dag. Sverige har goda möjligheter att bli världsledande i arbetet mot fossilfria och hållbara transporter. Det är en unik möjlighet som med regeringens politik riskerar att gå förlorad.

Moderaterna vill att en ny borglig regering efter valet prioriterar det som ger hållbara jobb och tillväxt. Hastigheten på länets vägar ska återställas och vägarna ska rustas för riktigt tunga lastbilar, så kallade BK 4.

Annons

Den industriella utvecklingen liksom den för Jämtland så viktiga besöksindustrin är helt beroende av en robust järnväg och väl underhållna vägar. Detta går före dyra och onödiga höghastighetståg.

Annons

Om moderaterna får väljarnas förtroende i valet i september vill vi därför omedelbart påbörjade arbetet med att i grunden reformera svensk infrastrukturpolitik. Det saknas inte pengar för infrastruktursatsningar det närmaste decenniet, men väl politisk förmåga hos regeringen.

Saila Quicklund (M), riksdagsledamot Jämtlands län

Maria Stockhaus (M), infrastrukturpolitisk talesperson

Saila Quicklund, Moderaterna.

Bild: Per Hansson

Arkivbild.

Bild: Jenny Lundberg

Annons

Annons

Till toppen av sidan