Annons

Annons

Annons

Annons

Kritiserad omledningsväg när Strömsundsbron renoveras

Skarp kritik mot grusvägen som ersätter Strömsundsbron: ”Om två lastbilar möts – grattis säger jag”

Fram till nästa sommar kommer Strömsundsbron i perioder fortsätta vara avstängd för underhållsarbete. Det innebär att trafiken då leds om via en grusväg mellan Hallviken och Ulriksfors. En väg som tidigare har kritiserats för sitt dåliga skick.

– Det kommer att ske en allvarlig olycka och då kanske Trafikverket får sig en tankeställare. Men jag tycker inte det ska behöva gå så långt, säger Annika Rosén som bor i närheten vägen.

Väg 795 mellan Ulriksfors och Hallviken har varit i ropet förr. Men enligt ortsbon Annika Rosén är vägen ännu farligare än vad många kanske tror.

Bild: Sofie Gisslén, Ingmar Reslegård, Arkivbild

Annons

Efter förra veckans oväder tipsade Annika Rosén, boende någon kilometer från den olycksdrabbade väg 795, ÖP om att två bilar hade kört av vägen och behövt ringa efter bärgning under fredagen.

Varken räddningstjänst eller polis ryckte ut till platsen och kan inte bekräfta uppgifterna, men polisen säger att de tagit emot information om att även en tredje bil ska ha kört av vägen under samma dag. Tidigare under veckan körde en buss från Österrike av vägen och hamnade i diket.

Också ifjol när trafiken på grund av renoveringen leddes om via vägen var flera olyckor framme, och kritik riktades redan då mot vägens skick.

Annons

Väg 795, mellan Hallviken och Ulriksfors, fotograferad ifjol.

Bild: Sofie Gisslén, Arkivbild

Annons

Jag blir lite upprörd över att det inte uppmärksammas av Trafikverket, utan det mörkas lite grann

Men Annika Rosén tycker inte att det informeras tillräckligt mycket om hur pass dålig hon menar att vägen är, eftersom hon bedömer den som potentiellt livsfarlig.

– Jag blir lite upprörd över att det inte uppmärksammas av Trafikverket, utan det mörkas lite grann. Och då kommer inte folk att fatta vilken dålig väg det är, och vilken risk det är för trafikanter. Det jag är orolig för är att det ska ske någon riktigt allvarlig olycka och förr eller senare kommer det göra det. Det är jag helt övertygad om, säger hon.

– Det går bra när det är torrt och soligt och så, men när det är skyfall och blir blött blir vägen en enda sörja. Det är särskilt en sträcka mot Östersundshållet, där det blir väldigt smalt efter Låsjön. Det är oftast där det blir olyckor. Om det är två lastbilar som möts där – grattis säger jag då.

Annika Rosén skulle vilja se att vägen både breddas och asfalteras, även om det allra helst skulle ha skett långt tidigare.

– De har vetat om brorenoveringarna i flera år. Jag undrar om man inte tänkt igenom det här innan. Nu är Trafikverket där och grusar och hyvlar varje vecka. Det kan ju inte bli billigare så som de har gjort än om de hade tänkt efter i förväg.

Efter att bussar körde av vägen ifjol har Trafikverket också satt in extra resurser i form av lotsbilar som kör före bussarna och informerar om trafikläget.

Annons

Annons

Håkan Arljung säger att Trafikverket tagit emot mycket oroliga meddelanden från ortsbefolkningen. ”Ja, absolut. Men även hurrarop från de som tycker att vi sköter vägen jättebra. Det är väl lite vad man är van att åka på för vägar sedan förut. Och det är klart att de allra flesta är inte vana att åka på en grusväg.”

Bild: Ingmar Reslegård

Håkan Arljung, projektledare på Trafikverket för underhåll av vägarna i norra Jämtland, menar alltjämt att en asfaltering skulle innebära en investering som det inte finns ekonomi för.

– Nej, den finansen finns inte. Och det finns en alternativ omledning lite längre ner om man inte vill åka grusväg, ner mot Ramsele och Görvik. Och framåt nästa sommar är det ju klart med renoveringarna, för den här gången i alla fall. Så det finns ju ljus i tunneln.

Det hade inte varit mer lönsamt att asfaltera än att vara där och underhålla vägen kontinuerligt?

– Nej, den ekvationen kan man inte räkna hem för så kort tid. Det handlar ju om rätt så många miljoners investering om man skulle bygga om den så att den kan beläggas och breddas.

Ser ni vägen som farlig med tanke på hur mycket olyckor det varit?

– Normalt sett är det inte mycket olyckor efter den där vägen utan det är ju nu när det är en omledningsväg. Om alla hade kunnat följa de här restriktionerna om 50 kilometer i timmen tror jag inte det skulle ske många olyckor.

– Det är väl någonting jag skulle vilja uppmana till, att man respekterar att nu får man åka i lite lugn och ro i 20 minuter. Då är det inga problem. De där 50-skyltarna står ju där av en anledning.

Annons

Tycker de tänker kortsiktigt

Annika Rosén har dock inte mycket till övers för den förklaringen.

– Jag tycker att det är en dålig ursäkt att skylla på hastigheten. För det är inte bara det som det beror på. Framförallt när det regnar blir vägen en enda sörja och då spelar det ingen roll om man kör tio kilometer i timmen.

– Jag tycker de tänker kortsiktigt och tänker inte på att det är E45 de ersätter. Men, men. Kan de ha det på sitt samvete, så får de väl ha det.

Annons

Annons

Till toppen av sidan