Annons

Annons

Annons

Jämtlands län

Insändare
Granska reduktionsplikten

Text: 

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

De flesta är överens om att världens miljösituation är kritisk. Samtidigt finns det väl ändå anledning att ifrågasätta den kritik som uppstått bland många tyckare i massmedia mot regeringens regeringsförklaring och budgetproposition.

(Har du något att säga? Här kan du enkelt skriva och skicka in en insändare eller debattartikel.)

Annons

Annons

Det borde vara uppenbart att ingen styrande politiker hade vågat skattebelägga drivmedlen till den prisnivå som nu gäller, varför det från miljösynpunkt borde finnas viss tillfredsställelse med dagens priser.

Är det då verkligen så stor katastrof att vissa vill minska dieselpriserna som riskerar att slå ut flera verksamheter i Sverige? Varför ska reduktionsplikten vara så mycket högre för diesel än för bensin?

Genom de så kallade cabotagereglerna kan utländska åkerier komma hit och köra många transporter med bränsle som man har med sig i extra tankar och på så sätt slå ut svenska företag. På vilket sätt gynnar det jordens miljö?

Massmedia rapporterar utan att tveka hur mycket mindre utsläpp det blir med reduktionsplikten. Jag har försökt att läsa på, men inte blivit mycket klokare.

För närvarande produceras en stor del av biodrivmedlen av matprodukter. Det har gått nio år sedan rapporten ”Dagens och framtidens hållbara drivmedel” kom ut där skogsråvara verkar ha stor betydelse. Mycket har förändrats sedan dess och frågan är om användandet av Sveriges skogsråvara räcker till allt samtidigt som skogen helst ska bevaras. Blir det nödvändigt med mera skogsgödsling?

Det skulle inte skada om massmedia kunde presentera en mera populärvetenskaplig genomgång av reduktionsplikten i stället för att okritiskt rapportera om vilka minskade utsläpp den medför.

Mats El Kott

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan