Annons

Annons

Annons

Frösön

Debatt
Waldorfskolan: Barn lär sig bättre och minns mer genom att skriva för hand

Text: 

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Skolinspektionens tillsyn av Waldorfskolor har funnit brister i framförallt skolornas digitalisering i låga åldrar. Det har rapporterats i både LT och ÖP.

Skolinspektionens kritik mot Waldorfskolan i Östersund (22 oktober)

I vår skola är handen ett viktigt fokus i skolarbetets början; handen lär med kritan, virknålen, pennan. Hand och huvud får höra ihop, och gestalterna som vi kallar bokstäver har en form (inte en tangent).

(Har du något att säga? Här kan du enkelt skriva och skicka in en insändare eller debattartikel.)

Annons

Annons

Östersunds Waldorfskola är kommunens äldsta friskola. Den bedrivs i en aktiebolagsform utan vinstutdelning, och ägs av föräldrar och lärare. Pedagogiken främjar nyfikenhet och lusten att lära sig, och vill att handen, hjärtat och hjärnan stimuleras och utvecklas i samklang med barns utveckling.

Eleverna övar sina kompetenser inom konstnärliga, naturvetenskapliga och humanistiska ämnen dagligen. Det muntliga berättandet och övandet av socialt samspel spelar en stor roll. Fantasi och kreativitet övas i alla årskurser. Mångfald och bred bildning är andra ledord i Waldorfskolor. Eleverna läser två främmande språk från klass 1. I skolan arbetar både behöriga lärare med statlig lärarexamen och utbildade Waldorflärare.

En forskarrapport av Bo Dahlin med flera, visar att fler elever från Waldorfskolor jämfört med kommunala skolor går vidare till högre studier, och att de klarar studierna mycket väl. Waldorfskolan är känd för ett sammanhållande värdegrundsarbete och rapporten visar att Waldorfelever känner ett större ansvar för moraliska frågor än andra elever.

Efter Skolinspektionens rapport har flera artiklar skrivits som uttrycker farhågor om barnens utveckling, när fokus ligger på digital kompetens, och inte att barnen lär sig skriva från grunden med händerna. Bland annat i Svd citeras Kalle Edéus, rektor på Waldorfskolan Orion i Visby, om vikten av att barn att lära sig skriva med papper och penna i början, för att få motorisk träning.

Annons

I Sydsvenskan skriver Moa Berglöf under rubriken ”När datorn rättar blir tioåringarna sämre” om ett föräldramöte där föräldrarna ställt sig frågan hur deras barn ska kunna lära sig stava, när datorer rättar allt de skriver. Expressens ledarredaktion skriver att ”strider mot vetenskapen att ge småttingar en massa skärmtid”.

Annons

Forskning på NTNU i Trondheim visar att elever lär sig att läsa bättre, förstår och minns mer, när de läser en bok jämfört med skärm. Både barn och vuxna minns också mer om de skriver för hand, eftersom man då använder fler sinnen och hjälper hjärnan att minnas på flera olika sätt.

2017 antogs en digitaliseringsstrategi för svenska skolan. Strategin har beskrivits som extrem i ett internationellt sammanhang, och kritiserats av både forskare och barnläkare. Skolverket har nu ett uppdrag att ta fram en ny digitaliseringsstrategi för 2023–2027.

Östersunds Waldorfskola kommer fortsätta att vara en skola där lärande sker i enlighet med forskning om hur barn lär sig bäst, och anpassa oss om det visar sig att vi inte följer lagstiftningen. Det skulle vara mycket enklare om lagstiftningen anpassas till aktuell forskning.

Sara Stare, Annelie Mattson-Djos, Tommy Wisfelt, Sima Brunner, styrelsen för Östersunds Waldorfskola

Lisa Edin, rektor för Östersunds Waldorfskola

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan