Annons

Annons

Annons

Östersund

Insändare
Gör det svårare att ta bilen till Östersunds centrum

Text

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Med tanke på att trafik- och miljöproblemen i Östersund sträcker sig så mycket längre än till partikelhalter på Rådhusgatan, är det positivt att kommunen ser över möjligheten att bygga större och bättre parkeringsplatser i utkanten av staden, så kallade infartsparkeringar.

(Har du något att säga? Här kan du enkelt skriva och skicka in en insändare eller debattartikel.)

Annons

Annons

Infartsparkeringar kan komplettera andra åtgärder och kunde byggas vid exempelvis Körfältet eller bortanför Arenan. Från parkeringarna kan det gå bussar in till stan och finnas parkering för cyklar och elscootrar så att pendlare lätt kan ta sig vidare. Andra städer har länge arbetat så, och vi kan göra likadant – vi behöver inte uppfinna hjulet.

Men det som så tydligt saknas i planen och som absolut krävs för att lyckas, är åtgärder för att kraftigt minska bilanvändandet inne i staden. Att åka bil i Östersunds centrala delar måste bli betydligt mindre attraktivt, annars kommer beteendeförändringarna ta för lång tid och åtgärden infartsparkeringar kommer att bli tandlös. Incitamenten att nyttja parkeringarna måste helt enkelt stärkas.

Utvecklingen mot en stad med färre bilar är oundviklig och har redan skett i de flesta andra svenska städer. Så vad är vi så rädda för? Vår stad är fantastisk och unik på många sätt, men vi ligger långt efter i arbetet med trafikinfrastruktur och stadsmiljö.

Stora problem kräver kraftfulla åtgärder, inte ängsligt småskruvande. Så bygg parkeringarna, men glöm inte att samtidigt strypa parkeringsplatserna i centrum och på smågatorna, kraftigt höja parkeringsavgifterna och stänga av gator för genomfart med mera.

Annons

Boende längs Genvägen

Infartsparkering i närheten av pendeltåg.

Bild: Monika Nilsson Lysell

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan