Annons

Annons

Annons

Estoniakatastrofen

Nya Estoniabilder presenteras

Det finns inga tecken på en explosion ombord på Estonia, enligt haverikommissionernas preliminära rapport. En förnyad bedömning visar, likt tidigare, att fartyget inte var sjödugligt.

Text

Se sändningen i spelaren nedan

Inbäddat innehåll

Enligt rapporten så matchar berggrunden på botten de skador som man sett på Estonia. Utredningen har satt samman 45 000 fotografier till en tredimensionell bild av vraket, med en teknik som kallas fotogrammetri.

– Det är rätt så tydligt att havsbotten följer skadorna i vrakets skrov, säger Jonas Bäckstrand, ställföreträdande generaldirektör för den svenska haverikommissionen, vid en pressträff.

Utredningen konstaterar att det inte finns något som tyder på att Estonia kolliderat med ett annat fartyg eller föremål, utifrån de bevis som man samlat in. Det finns heller inget som tyder på att någon form av explosion skulle ha inträffat.

Annons

Annons

Den nya rapporten finner, precis som den från 1997, att det bland annat funnits brister i bogvisiret. Både den svenska och den estniska haverikommissionen konstaterar att Estonia inte var sjödugligt. En besiktning av bogpartiet gjordes aldrig och fartyget blev därmed felaktigt certifierat.

– Om en sådan inspektion, enligt de regler som gäller, hade utförts hade bristerna i visirkonstruktionen kunnat upptäckas och olyckan hade troligen inte inträffat, säger Rene Arikas, chef för den estniska haverikommissionen.

Utredarna ser ingen anledning att ifrågasätta de slutsatser som rapporten från 1997 konstaterade.

Bakgrunden till de nya undersökningarna vid förlisningsplatsen, som inleddes sommaren 2021, är dokumentären "Estonia – fyndet som förändrar allt" som sändes 2020.

En journalist och en vrakexpert genomförde i dokumentären med hjälp av en dykrobot filmningar vid Estonia. I serien visades bland annat ett okänt hål i skrovet på den förlista färjan, vilket blev starten för de nya undersökningarna.

Fakta

Fakta: Estonia

TT
Färjan Estonia sjönk den 27 september 1994 på väg från Tallinn till Stockholm.

852 människor omkom i katastrofen, varav 501 var svenskar. 137 personer räddades.

Den internationella haverikommissionens viktigaste slutsats var att fästena och låsen till Estonias bogvisir varit underdimensionerade. När bogvisiret lossnade forsade stora mängder vatten in på bildäck och fick fartyget att kantra. Överlevare, anhöriga och andra engagerade personer har dock krävt att det snabba förloppet då fartyget sjönk måste utredas ytterligare.

Dokumentären "Estonia – fyndet som ändrar allt", som sändes på hösten 2020, väckte stor uppmärksamhet med bilder som visade ett tidigare okänt hål i färjans skrov på havsbotten.

Haverikommissionerna i Sverige, Finland och Estland gör nu en ny granskning av vad som hände. I november 2021 uppgav Statens haverikommission att de nya hål som upptäckts i skrovet troligen orsakats av klippor på havsbotten.

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan