För snart ett år sedan lanserade Moderaterna, under brinnande valrörelse, löftet att Inlandsbanan skulle rustas upp för nio miljarder om partiet fick bilda regering. Renoveringen av banan skulle dessutom ske ”skyndsamt”, enligt partiets trafikpolitiska talesperson. Sedan dess har det varit helt tyst i frågan. Inlandsbanan och industriaktörerna i Norrlands inland väntar på att löftet ska infrias. När jag frågar ansvarig minister Andreas Carlson (KD) om planerna för Inlandsbanan blir svaret ett icke-svar. Det finns inget att säga om banans framtid: ingen viljeinriktning, ännu mindre en tidsplan och sannerligen inga nio miljarder.
Annons
Annons
Vid det här laget har vi lärt oss att regeringen och Sverigedemokraterna har en fullständigt skrupelfri inställning till sanningen. I valrörelsen lovade man att ha ett elstöd på plats i fjol höstas, här i Norrland väntar vi fortfarande på pengarna. Man lovade kraftigt sänkta drivmedelspriser med upp till 10 kronor/litern, det blev 14 öre.
Frågan är om det kommer det bli samma visa med Inlandsbanan. Det borde inte behövas sägas, men man ska inte lova vad man inte kan hålla. Moderaterna och SD kan vara helt säkra att på att vi kommer att påminna och hålla dem ansvariga för sina löftessvek.
Kalle Olsson (S), Riksdagsledamot

"Det finns inget att säga om banans framtid: ingen viljeinriktning, ännu mindre en tidsplan och sannerligen inga nio miljarder." Arkivbild
Bild: Sten Widell