Bra Frida Demervall! Tack för att du tar upp bilismen i Östersund och uppmanar till att välja cykeln. Du lyfter också något annat viktigt - nämligen hur mycket av våra skattepengar som politikerna faktiskt spenderar på cykeltrafiken. Något som i grunden är bra!
Annons
Tyvärr är det inte investeringarnas omfattning som är problemet, även om det är ett slagkraftigt argument.
Annons
Ett känt men problematiskt knep bland politiker är just att redovisa storleken på investeringarna snarare än kvaliteten på utfallet. Kvalitet är också svårare att mäta.
(Har du något att säga? Här kan du enkelt skriva och skicka in en insändare eller debattartikel.)
Går du till läkaren med ett benbrott, kommer du inte bli hjälpt av att operera bort blindtarmen. Även om kostnaden för operationen kan redovisas som en investering i din vård, säger den ingenting om hur det gått med ditt benbrott. Höga kostander är inte samma sak som träffsäkerhet och effekt.
I Östersund är det osmidigt att åka buss och otryggt och otrevligt att cykla. Bilen vinner. Ni som inte håller med kan till exempel köra upp Samuel Permans Gata under rusningstid och försöka svänga vänster ut på Genvägen. Du kommer garanterat inte skicka ut dina barn på cykel efter det.
Man kan bygga hur mycket gatubelysning som helst, asfaltera nytt och snöröja till förbannelse. Så länge ingen tar tag i grundproblemet kommer vi fortsätta att åka bil.
Östersunds kommuns ängslighet kring att försämra förutsättningarna för bilen för att prioritera andra trafikslag är påtaglig. Det framgår till och med genom ett stort rött kryss i Cykelfrämjandets kommunvelometer.
Annons
Boende i Karlslund

Bild: Lars Ljungmark