Nu syns konsekvenserna av den ökade fordonstrafiken. Infarterna till Östersunds centrum har sprickor mellan vägsektionerna och potthålen blir flera och större.
(Har du något att säga? Här kan du enkelt skriva och skicka in en insändare eller debattartikel.)
Annons
Där vägbanan består av kvartsit har denna börjat släppa. Grävarbeten som asfalterats över, har börjat sjunka med tiden och orsakar gupp. Dags att göra något åt vägunderhållet inom Österunds kommun?
Annons
Som exempel kan nämnas sträckan Opevägen som övergår till Rådhusgatan. Åker du bil denna väg låter det du-dunk, du-dunk var femtionde meter på grund av sektionssprickorna. Lika med infarten från Lugnvik och in till centrum. Så har det varit de tre senaste åren. Varför åtgärdas inte detta?
Det går tydligen bra att göra allt för att öka invånarantalet, men vad görs åt det ökade vägslitage detta medför?
Tack och lov för Fäbodleden som är fint asfalterat utan skarvar, ett vägexempel vi gärna vill ha på de övriga vägarna till och genom centrum.
Ökat antal fordon ger ökad köbildning och stillastående köer framför exempelvis rödljus. Ett sådant övergångsställe finns på Söder. En verklig köskapare. Personer som behöver korsa Rådhusgatan där kan i princip stoppa hela morgonens och eftermiddagens trafik åtskilliga gånger.
Bygg en bro eller en tunnel där under Rådhusgatan. Mindre tomgångskörning och avgaser, mindre frustration, mindre stress och smidigare trafik för alla trafikanter.
För ett bättre Östersund