Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

87-åring Gunborg Ellingsson orkar inte bära hem sin mat – nekas färdtjänst

Det blir allt svårare för äldre att leva i glesbygd. Det anser Gunborg Ellingsson, 87, som nekas färdtjänst trots att hon inte längre orkar bära matvaror den branta kilometern hem från busshållplatsen.

Annons

Nedmonteringen av samhällsservice i länets glesbygd har pågått i många år och nu får Gunborg Ellingsson uppleva den på ett högst påtagligt sätt.

För att handla mat måste hon ta skolbussen till Kälarne på morgonen och sedan vänta där till 14, då en buss går tillbaka igen, vilket är den kollektivtrafik som alla bybor har att förhålla sig till. Men Gunborgs problem är att hennes hem ligger en brant, hal och mörk kilometer från hållplatsen och att hennes 87-åriga kropp inte orkar den vandringen om hon bär matkassar. Aktiviteter som inte ligger mellan 7.30-14.00 kan hon över huvud taget delta i längre eftersom det inte går några andra bussar.

– Min man körde så länge han kunde och efter det kunde jag åka som betalande medresenär på hans färdtjänstresor, säger Gunborg Ellingsson och berättar att de stora problemen började när mannen flyttade in på ett boende.

– Då sökte jag egen färdtjänst men fick avslag direkt från länstrafiken. Då överklagade jag till förvaltningsrätten, som avslog med hänvisning till att jag inte har något funktionshinder, säger Gunborg Ellingsson som fortsatte att överklaga tills Högsta förvaltningsdomstolen till slut lade ner ärendet.

– Jag blir arg och less och jag känner mig instängd för jag tar mig ju inte ut utan hjälp. Nu är det mina söner som måste hjälpa mig med allt, i den mån de är här och hinner, säger Gunborg Ellingsson, som har tröttnat på att det inte verkar finnas någon som helst förståelse för hennes situation bland beslutsfattarna.

Hennes son, Peter Ellingsson, som i nuläget pendlar från Timrå för att hjälpa sin mamma med inköpen, anser att beslutsfattarna saknar perspektiv i sina avslag.

– Mamma är 87 år, hon har jobbat och betalat skatt i hela sitt liv, och det känns rimligt att hon i alla fall ska kunna få hjälp att komma iväg och handla mat, säger han.

På länstrafikens hemsida står reglerna för hemtjänst tydligt utskrivna.

"Att man har en diagnos, uppnått hög ålder eller inte har tillgång till kollektivtrafik berättigar INTE till färdtjänst."

"Färdtjänst beviljas inte på grund av att det inte finns kollektivtrafik där man bor eller att det är dålig turtäthet. Man får heller inte färdtjänst för att man inte kan köra bil eller inte har tillgång till bil, inte heller på grund av svårigheter att ta sig till ett specifikt resmål eller svårigheter att göra inköp eller bära."

Rut Eriksson är chef på kollektivtrafikmyndigheten i Jämtlands län och hon hänvisar till att det är lagstiftning från 1997 som ligger till grund för reglerna och att färdtjänsten inte har rätt att frångå den.

– Före 1997 var färdtjänsten ett socialt bistånd som såg till de enskilda individernas behov. Nu är det en helt annan bedömningsgrund där alla som kan åka med kollektivtrafiken förväntas gör det, säger hon.

Men i Gunborgs fall hjälper det ju inte att hon kan åka bussen eftersom hon ändå inte tar sig hem från busshållplatsen.

– Ja då låter det inte lika glasklart. Det är viktigt att man är väldigt tydlig med sina skäl och behov när man ansöker om färdtjänst och helst att man får dem styrkta av distriktssköterska, hemtjänst eller liknande. Jag tror att det bär emot för många äldre att vara öppna med sina begränsningar, men i det här fallet gäller det att släppa den garden, säger Rut Eriksson som påminner om att man kan skicka in en ny ansökan även om de tidigare har fått avslag.

Länstrafikens ordförande, Thomas Andersson (C) är medveten om problematiken med att många gamla blir isolerade i brist på lokaltrafik och säger att det är något som de jobbar med fortlöpande inom företaget. Han ser också en framtida möjlighet som varken skulle begränsas av färdtjänstlagen eller vissa områdens begränsade kollektivtrafik.

– I Västernorrland finns det något som heter bybussar, där byar får en bil som de kan sköta viss trafik med själva. Det verkar fungera där och vore intressant att prova här också, säger han.

Läs mer:

Debatt: Min 86-åriga moster fick ingen färdtjänst