Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Airport Race ansöker om rekonstruktion

Airport Race Östersund gör en förlust på 1.9 miljoner kronor efter årets STCC-tävling.

Medicinen: Att ansöka om rekonstruktion och satsa vidare mot 2014.

Annons

Två års STCC-tävlingar på Åre Östersund flygplats har blivit sportsliga succéer, men ekonomin har inte matchat alla lovord.

2012 kom det hela 15 000 åskådare, i år var siffran 8 500 åskådare.

Trots dessa 23 500 åskådare har arrangemanget gått med totalt nära 7.5 miljoner kronor i förlust (5.6+1.9 miljoner).

En stor orsak i fjol var svårigheten att beräkna kostnaden för en helt ny arrangemangstyp, där man för första gången byggde upp en mobil racingbana på en flygplats.

En del pekade mot en konkurs, men genom en ackordsuppgörelse räddades bolaget – och årets evenemang.

Inför årets STCC-tävling hade bolaget jobbat hårt med att minska kostnadsmassan. Det lyckades.

Trots det gick inte tävlingen ihop. Förlusten blev 1.9 miljoner kronor.

– Vi trodde att STCC skulle ha större dragningskraft. Samtidigt är kostnaden totalt väldigt stor för att anordna en tävling över två dagar. Vi tog ned kostnaderna väsentligt från 2012, men det räckte fortfarande inte, säger Olle Martinelle i styrelsen.

Bolaget Airport Race Östersund, med 21 delägare från näringslivet i Östersunds kommun, har ändå inga planer på att lägga ned satsningen.

Bolaget har ansökt om en rekonstruktion, något som under onsdagen godkändes av Tingsrätten.

Hur stort nederlag är det att tvingas till detta?

– Klart att det är ett stort nederlag att komma i en sån situation igen. Vi trodde att vi skulle få till det bättre med ett nytt evenemang, men det är inte lätt med alla kostnader.

Är det här motorsporten i ett nötskal; intresset är stort, men kostnaderna är för höga?

– Jag kan inte bedöma det, men jag tror att det varit tufft överallt för STCC-arrangörerna i år.

En stor minuspost i år är att det kom mindre publik än väntat, cirka 2 000 personer färre.

Företagsrekonstruktionen leds av advokat Torbjörn Pettersson. Ett borgenärssammanträde ska hållas 22 november.

Då får vi svar på om en rekonstruktion är möjlig.

– Vi hoppas förstås på det. Torbjörn Pettersson får presentera en plan för våra leverantörer.

Rekonstruktionen beräknas ta tre månader, men Airport Race kan inte vänta så länge.

Huvuddelen av nästa års verksamhetsstruktur och sponsorintäkter måste vara på plats inom tre månader.

– Det bör gå fortare än så om vi ska kunna klara av det.

Airport Race har börjat preliminära diskussioner med de största fordringsägarna, vilka ställer sig positiva till att träffa ett ackord med bolaget.

"Det finns några leverantörer på riksplanet, utan den lokala anknytningen, som agerar via Kronofogden, som vi behöver få frist mot" skriver bolaget i sin rekonstruktionsansökan.

Ambitionen är alltså att få chansen att arrangera en tredje STCC-tävling, någon gång under nästa sommar.

– Vi tycker att det är ett spännande evenemang, där vi fått mycket feedback från teamen, publiken och sponsorer. Därför är vi taggade att försöka igen, avslutar Olle Martinelle.