Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Akut läge för STCC – tappar fyra banor

Den nya STCC-satsningen vacklar. Fyra arrangörer hoppar av från årets program.

– Det här gagnar ingen, säger Mikael Magnusson.

Annons

Avhoppen grundar sig på att Svenska Bilsportförbundet på ett stormöte beslutade att inte förnya avtalet med STCC. Förbundet går vidare i egen regi och tänker till exempel driva SM i racing.

En samarbetsgrupp har bildats, där förbundsrepresentanter, arrangörsklubbar, banägare och teamrepresentanter ingår.

Exakt vilken typ av banracingserie som får SM-status är oklart. Enligt Mike Luff, vd på Karlskoga Motorstadion, kan det handla om exakt samma klass som STCC.

I så fall skulle det återigen bli två konkurrerande racingserier i Sverige.

Denna "skilsmässa" mellan Bilsportförbundet och STCC har fått till följd att 50 procent av arrangörerna valt att följa med förbundet och lämna STCC. Trots att de redan är inplanerade som arrangörer av årets STCC.

De fyra är Falkenberg, Mantorp, Gelleråsen (Karlskoga) och Tierp.

– Vi är fyra banor som bestämt oss för att inte köra STCC. Förutom Karlskoga även Falkenberg, Mantorp och Tierp. Kanske blir det ytterligare någon, säger Mike Luff till Värmlands Folkblad.

Kvar är då Ring Knutstorp, Östersund, Göteborg och Solvalla.

Mikael Magnusson, Lit, är ansvarig för racing i Mellannorrland. Han vill inte ta ställning för någon part, men säger:

– Just nu är det så turbulent att det inte går att säga vad som ska hända. Ett racingkrig gagnar ingen. Nu är det samma visa som i fjol (när TTA och STCC konkurrerade) eller kanske ännu värre.

Magnusson tror dock att det kan lösa sig.

– Ja, alla team har gått ut och vädjat att man ska bli sams. Jag hoppas att det ordnar sig. Ingen vill ha ett nytt krig.

VD: n för STCC, Bob Huzell, kommenterar utvecklingen i Värmlands Folkblad.

– Det är lätt att sitta på ett möte och skapa "halleluja-stämning". Det är inte så enkelt som de verkar tro att starta en ny serie, säger Huzell.

– Jag tror främst att de försöker hitta en annan racingklass att kalla SM i stället, det är det mest logiska.

Huzell undrar var en eventuell utbrytarliga ska få sina bilar från.

– Jag är 110 procent säker på att alla team som sagt att de ska köra STCC fortsätter hos oss.

Planen är att köra STCC som planerat. Med start på Ring Knutstorp, 3–4 maj.

– Det utgår vi ifrån, med skillnaden att Karlskoga och kanske ytterligare någon bana byts ut. De första tre tävlngarna körs på banor vi kan vara helt säkra på, inte minst eftersom Solvalla och Göteborg är våra egna banor.

Bob Huzell säger sig inte vara förvånad över Bilsportförbundets beslut, men tycker det är konstigt att man bryter med STCC.

– Vi har ändå jobbat framgångsrikt ihop i 17 år.